Berbeza tidak perlu bergaduh sahabatku

Berbeza tidak perlu bergaduh sahabatku

[Sertai Telegram kami untuk berita terikini di t.me/mdateline]

Sahabatku…

Meskipun kita sudah tidak bersama dalam wadah yang pernah sama-sama kita dukungi….

Meskipun kita tidak lagi bermusyawwarah dan ‘bertikam lidah’ dalam mencari posisi yang terbaik dalam setiap laluan sukar dan getir, untuk memajukan perjuangan ini.

Meskipun kita telah punyai wadah yang berbeza untuk meneruskan perjuangan untuk seketika ini, semasa sisa-sisa hidup ini masih bermakna dan bererti lagi dalam kudrat yang masih dizinkan Ilahi….

Meskipun tampak bersimpang-siur laluan yang kita tempuhi mutakhir ini.. sejak berpisah dulu hari…

Namun harus kau ketahui sahabatku..

Sejak sebelum meninggalkan kau dulu lagi..telah ku pinta pimpinan tertinggi mempertautkan hati-hati ini, meskipun dalam seanika perbezaan dan perbalahan ide bagi mencari yang asli, murni, terkini dan kontemporari…

Meskipun kita berbeza pandangan…hati ini tidak sanggup memusuhimu kerana kita bersahabat bukan kerana wadah dan kepentingan dunia yang dicari…

Kita bersahabat kerana dipertautkan hati ini demi menjunjung tinggi perintah Ilahi, membebaskan manusia dari belenggu penguasa yang menzalimi, supaya kemuliaan insan (Karamah Insaniyah) diangkat agar membenteras segala bentuk diskriminasi dan kezaliman,  supaya rakyat disejahterakan dan negara di makmurkan dan.. Agama dimuliakan… lalu mencorak segala tata-kelola pentadbiran supaya bebas segala pembaziran, pembolotan, rasuah dan kebobrokan….

Justeru sahabatku…

Hakikatnya kita sudah berada di wadah yang berlainan buat kini…. Ayoh teruskan perjuangan di wadah yang diyakini…saling mendoakan kejayaan dan memaafkan kekurangan dan kesilapan..

Izinkan dinamika perjuangan menentukan bagaimana ia akan kembali mencari posisi terkuatnya nanti…kerana milik perjuangan ini pada hakikatnya ialah AlLah Azza Wajalla sendiri….

Hentikan segala kata-kata nista dan hamburan tuduhan yang akan melengahkan kita mengecapi redha Ilahi dan menjadikan kita ancaman bahan bakar neraka yang dibenci…..

Untuk seketika ini ..sama-sama kita layari perjuangan kita ini..di wadah yang berbeza…untuk memposisi perjuangan Islam yang sama-sama kita dukungi…dalam persaingan dan kerjasama sihat, adil dan murni sebaiknya kita tidak halangi..sebab didikan tawadhu’ mengajar kita menginsafi..belum tentu siapa yang lebih mulia di sisi Ilahi..

Renungan Jumu’ah ni telah berada bersamaku buat sekian lamanya…tetapi takut untukku titipkan buatmu.. kerana khawatir akan pelbagai persepsi yang dibaca dari pelbagai sisi, lalu aku dicerca lagi….bukan takut dicerca tapi pilu hati ini…..

Akhirnya kurakamkan jua buatmu sahabatku!

Semoga kita sentiasa dirahmati AlLah.

TAGS