PH sedang pertimbang dua struktur kepimpinan

Amanah akhbar


Pakatan Harapan (PH) kini sedang menilai dua struktur yang melibatkan kedudukan tokoh-tokoh utama mereka sebelum didaftarkan kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS).

Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata, satu struktur itu adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penasihat manakala Datuk Seri Wan Azizah Ismail sebagai pengerusi Majlis Presiden.

"Satu lagi struktur adalah yang dicadangkan oleh Bersatu iaitu yang disiarkan oleh akhbar mingguan Amanah (gambar atas) yang sedang berada di pasaran sekarang," katanya kepada Malaysia Dateline.

Kedua-dua struktur ini sedang dipertimbangkan oleh pimpinan dan dijangka akan dibuat kata putusnya dalam mesyuarat Majlis Presiden PH akan datang.

Khalid berkata demikian ketika mengulas laporan muka depan akhbar Amanah yang meletakkan struktur cadangan PH.

Dalam struktur itu, Anwar dicadangkan sebagai penasihat atau ketua umum manakala Mahathir sebagai pengerusi manakala Presiden PKR, Wan Azizah sebagai presiden.

Presiden tiga lagi parti gabungan itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin (Bersatu), Mohamad Sabu (Amanah) dan Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP) dicadangkan sebagai timbalan presiden.

"Kedua-dua struktur ini sedang dipertimbangkan dari segi baik buruknya kerana ia mempunyai kelebihan masing-masing," kata Khalid.

PERINGATAN
Malaysia Dateline tidak bertanggungjawab atas komen pembaca. Ia adalah pandangan peribadi pembaca dan tidak mewakili pandangan dan pendirian kami. Pihak kami berhak memadam komen yang tidak wajar atau dianggap keterlaluan.

Cetak Emel

Artikel berkaitan: