Peminat, amanah ayahanda punca TMJ tanding Presiden FAM

Sokongan padu peminat bola sepak tempatan dan amanah ayahanda Sultan Johor menjadi pendorong Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menawarkan diri bertanding jawatan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Baginda menyatakan demikian dalam  laman facebook Kelab Johor Darul Ta'zim (JDT), Johor Southern Tigers, baginda berkata usaha untuk meningkatkan kembali mutu bola sepak tanah air bukan terletak kepada seorang individu semata-mata tetapi melibatkan kerjasama semua pihak.

"Untuk mengubah dan merombak FAM, inilah peluang kita (rakyat). Inilah peluang kita untuk mengubah buat selama-lamanya dan kembalikan ia menjadi seperti Jepun, Thailand dan negara-negara lain yang berjaya.

"Saya tidak dapat menyelesaikanya sendirian. Ini bukan perancangan individu, dan jika saya ingin melakukannya, saya lakukannya bersama rakyat. Ini adalah masa untuk kita mempertingkatkan dan menuju ke hadapan bersama-sama," jelas baginda.

Mengambil contoh pasukan JDT, Tunku Ismail menegaskan kerjasama erat dalam kalangan individu kelab berkenaan menjadi punca mereka dikenali di seluruh dunia.

"JDT adalah bukti yang jelas tetapi anda perlu memahami bahawa JDT adalah sebuah kelab. FAM adalah organisasi besar dengan langkah untuk mempertingkatkannya bukanlah untuk skuad kebangsaan pergi ke Piala Dunia tetapi ia perkara pertama yang perlu dilakukan untuk membersihkan rumah kita dan untuk memperbaiki struktur persatuan," katanya.

Baginda pada masa sama menekankan pentingnya untuk anggota-anggota gabungan FAM bekerja keras membantu kelab mereka sendiri selain mengembalikan kuasa bola sepak kepada rakyat dalam usaha meningkatkan mutu bola sepak negara.

Tunku Ismail turut membuka peluang kepada mana-mana penyokong bola sepak untuk memberikan pandangan mengenai bola sepak sewaktu baginda berada di Kuala Lumpur, minggu depan.

Baginda bakal mewakili ayahanda baginda Sultan Ibrahim ke Mesyuarat Majlis Raja-Raja Ke-245 yang dijadual berlangsung selama dua hari bermula 22 Februari di Istana Negara.

Tunku Ismail bakal dicabar bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan Tan Sri Annuar Musa untuk jawatan presiden FAM pada pemilihan anggota Jawatankuasa Eksekutif FAM bagi penggal 2017-2021 yang diadakan serentak dengan Kongres Tahunan FAM ke-53 pada 25 Mac.

PERINGATAN
Malaysia Dateline tidak bertanggungjawab atas komen pembaca. Ia adalah pandangan peribadi pembaca dan tidak mewakili pandangan dan pendirian kami. Pihak kami berhak memadam komen yang tidak wajar atau dianggap keterlaluan.

CetakEmel