• Kolumnis AMANAH 1Kolumnis AMANAH 1

Dua tahun tanpa Tok Guru

Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik MatAllahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat

ULASAN Ucapan takziah dari saya yang mewakili Amanah Negeri Johor kepada keluarga Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Dua tahun lalu kami telah kehilangan seorang tokoh yang dikagumi seluruh manusia di negara ini. Dua tahun lalu juga tubuh kecil yang berpengaruh itu dijemput Allah untuk pulang bertemu-NYA.

Perjalanan yang jauh dalam jerih mengharungi politik di Malaysia dengan membawa pendekatan Islam sebagai agama Rahmat Untuk Semua, kemesraan pendekatan Allahyarham tidak dapat dikikis dari minda kawan mahu pun lawan.

Bagi ahli Amanah, kami juga pernah bersama-sama Allahyarham Tok Guru suatu ketika dulu dalam memperjuangkan agama Allah ini. Dengan slogan 'Pas For All', Tok Guru mampu memecahkan tembok perbezaan dengan meletakkan titik persamaan sebagai matlamat untuk menumbangkan Umno selaku pemerintah yang memeras.

Dua tahun sudah berlalu. Bayang Tok Guru tidak lagi kelihatan. Dalam tempoh itu jugalah Pas yang dahulunya dilihat berlawan dengan Umno atas dasar kebenaran dan keadilan hari ini dilihat mula bermesra dengan Umno dalam mengharungi politik yang dipimpin oleh pemimpin kleptokrasi.

AL-FATIHAH

Khairuddin Abdul Rahim ialah Setiausaha Amanah Negeri Johor 

 

PERINGATAN
Malaysia Dateline tidak bertanggungjawab atas komen pembaca. Ia adalah pandangan peribadi pembaca dan tidak mewakili pandangan dan pendirian kami. Pihak kami berhak memadam komen yang tidak wajar atau dianggap keterlaluan.

CetakEmel