Malaysia Dateline

Ajuk gaya OKU dapatkan parkir, Mahasiswa Roket kecam Presiden GAMIS

Mahasiswa Roket mengecam tindakan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) susulan video tular membabitkan Presiden gerakan tersebut yang berlakon menjadi golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) demi mendapat parkir di kawasan masjid.

Mahasiswa Roket berkata, GAMIS sepatutnya menunjukkan pemikiran dan tingkah laku yang lebih matang dan bukan mengambil kesempatan keatas golongan OKU sebagai bahan gurauan apatah lagi untuk mendapatkan manfaat dalam apa jua bentuk.

“Tindakan tersebut jelas satu penghinaan terhadap golongan OKU dan juga terhadap mahasiswa yang lain. Kami dari Mahasiswa Roket amat malu dengan tindakan yang tidak bermaruah tersebut.

“Malah, GAMIS sebagai wakil mahasiswa harus lebih prihatin, bukan bersikap naif dan kebudak-budakan terutamanya terhadap golongan OKU.

“Sikap buruk yang dipaparkan oleh GAMIS harus ditolak sekeras-kerasnya supaya mahasiswa Malaysia tidak mencontohinya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sebelum ini, seorang lelaki yang dipercayai Presiden GAMIS dihentam netizen kerana tindakannya yang seolah-olah mengajuk gaya orang OKU, dengan video tersebut tular di Twitter dan kini meraih lebih 1,000 Retweets sepanjang tujuh jam ia dikongsikan.

Menerusi video berdurasi lima saat itu, kejadian berlaku di sebuah masjid dan difahamkan tujuan melakukan perbuatan tersebut adalah untuk mendapatkan parkir kereta

Justeru itu, Mahasiswa Roket menasihati GAMIS agar menunjukkan sifat positif yang boleh diteladani mahasiswa dan bukannya memainkan gurauan atau jenaka yang menghina golongan tidak bernasib baik.

“Akhir sekali kepada Presiden GAMIS, tolong tunjukkan sikap seorang pemimpin yang boleh dijadikan tauladan. Jika anda tidak mampu, tidak usah bermimpi untuk memimpin,” tegasnya lagi.