Malaysia Dateline

Apa pendapat anda mengenai mereka yang mahu diangkat sebagai pemimpin?

Kemelut politik negara bergoncang lagi. Mungkin kenyataan sebegini ‘sial politik apa yang melanda negara ini?’ tidak sesuai dibaca atau dipaparkan tetapi kenyataan beberapa pemimpin generasi ‘atok’ yang berbunyi antaranya ‘sedia jadi PM interim jika dilantik’ juga pada pandangan saya tidak harus dicanangkan.

Biarlah generasi atau mereka yang ‘bersih, cekap dan amanah’; tulus, jujur dan ikhlas atau mungkin ‘ahli syurga’ sahaja lah yang menerajui negara sungguhpun memang sukar atau tidak ada dalam kalangan pemimpin negeri sekarang.

Setiap organisasi mahupun pertubuhan memerlukan pemimpin dan kepemimpinan tidak terhad kepada majlis tertinggi eksekutif dan pengurusan.

Pemimpin adalah mereka yang mengusahakan sesuatu projek yang sudah menyimpang dari radar. Pemimpin adalah mereka yang sentiasa memberi dan meluangkan masa tambahan untuk mendengar masalah bersama dan mengembangkan penyelesaian yang sesuai.

Pemimpin adalah mereka yang mendorong badan institusi mereka terus bergerak maju.

Sekiranya mereka yang mengangkat diri sendiri dan mahu dipilih sebagai pemimpin, mungkin mereka bukanlah pemimpin yang sangat baik.

Mungkin boleh diterima jika dia mengenal pasti diri sebagai ketua eksekutif, pengurus atau pengarah tetapi gelaran jawatan itu tidak secara automatik menjadikan anda pemimpin.

Tindakan betul dan bijak seseorang itulah yang menjadikan mereka pemimpin. Mereka yang benar-benar hebat sebagai pemimpin jarang menggunakan perkataan itu atau ‘mengangkat diri’ mengaku bagi mengenalpasti diri mereka sendiri kerana beberapa sebab:

1) Pemimpin yang baik terlalu sibuk dari menumpukan perhatian pada gelaran yang diberikan 

Ramai yang cenderung berfikir bahawa pemimpin selalu memimpin dari atas. Namun, kebanyakan mereka yang berada di atas sampai ke sana dengan memimpin dari dalam.

Etika kerja dan prestasi mereka yang luar biasa inilah yang membuat mereka berada di posisi “kepemimpinan” yang mereka ada sekarang kecuali mereka yang mengamalkan ‘tumbuk rusuk’ atau yang tiada integrity/

Matlamat terburuk yang dapat anda tetapkan dalam kerjaya adalah menjadi pemimpin. Ia tidak hanya terlalu kabur, ia juga tidak mencetuskan tindakan segera.

Mereka (yang beretika) di jawatan pengurusan sampai di puncak akan melakukan dan melaksanakan apa yang patut dan harus buat.

Dan jika anda sibuk untuk memindahkan pasukan anda dari satu titik ke titik yang lain, anda tidak akan mempunyai masa untuk risau sekiranya orang memanggil anda sebagai pemimpin.

2) Pemimpin yang baik harus ingin menjadi sebahagian daripada pasukan, tidak terpisah daripadanya

Pemimpin yang baik harus selaras dengan apa yang sedang berlaku di semua peringkat organisasi. Mereka tidak duduk di sudut pejabat mereka dengan ‘gelaran atau kedudukan’ mereka yang mengagumkan.

Mereka harus sangat berminat dengan misi pertubuhan mereka sehingga mereka memastikan hubungan dengan orang-orang yang secara langsung mempengaruhi keadaan atau perkhidmatan yang mereka tawarkan, serta orang-orang yang paling banyak berhubungan dengan pelanggan.

3) Kepemimpinan adalah satu anugerah yang diberikan, bukan ‘menagih’

Pemimpin jarang menyebut diri mereka sebagai pemimpin kerana mereka tidak memutuskan untuk menjadi pemimpin. Sekumpulan orang biasanya memberi mereka penghormatan kerana cara mereka menjalankan tugas mereka sendiri.

Sekiranya anda ingin memimpin orang lain, anda harus mempengaruhi mereka. Sekiranya anda ingin mempengaruhi mereka, kemungkinan anda tidak bertekad untuk menjadi pemimpin.

Anda hanya mahu mempengaruhi orang lain untuk mencapai matlamat. Pengikut atau penyokong akan tentunya suka mengikuti seseorang yang mereka tahu bekerja keras untuk tujuan yang tulen, bukan hanya untuk dipanggil pemimpin.

—————————-
Azizi Ahmad adalah pembaca yang memimpin di sebalik tirai tingkap rumah