Malaysia Dateline

Berhati-hati sertai pasukan yang angkuh dan sombong

Selagi kita terus tersilap mengenai keyakinan untuk kecekapan, kita akan berakhir dengan terlalu ramai bertemu dengan mereka yang tidak cekap yang berjaya memperbodohkan orang lain dengan bertindak tegas, mengangkat diri sendiri dan kekecewaan.

Satu-satunya penawar adalah curiga terhadap keyakinan yang berlebihan.

Sekiranya seseorang itu kelihatan bercakap sepanjang masa, terutama tentang diri mereka sendiri, atau memikirkan pencapaian dan kemahiran mereka daripada menyatakan minat pada orang lain, tanyakan pada diri sendiri: adakah ini gaya atau fakta?

Sama ada kita melihat penyampaian yang jujur mengenai pandangan diri yang penuh khayalan atau cubaan untuk memalsukan kecekapan tidak menjadi masalah.

Walau bagaimanapun, anda mungkin berhadapan dengan seseorang yang berpotensi melemahkan pasukannya, baik kerana mereka terlalu fokus pada diri sendiri untuk mengambil berat terhadap orang lain, atau kerana mereka tidak mempunyai kesedaran diri, yang akan membatasi kemampuan mereka untuk menjadi bertambah baik.

Oleh kerana pemimpin angkuh lagi sombong takut akan kritikan dan perbezaan pendapat, mereka mewujudkan persekitaran yang rendah terhadap keselamatan psikologi.

Dan apabila orang takut untuk bersuara, pasukan berisiko mengalami kegagalan.

Hanya kerana kita melihat keangkuhan dalam tindakan dan memahaminya sebagai tanggungjawab yang berpotensi, ia tidak bermaksud menghadapinya secara langsung adalah tindakan terbaik.

Sekiranya kita bekerja untuk pihak atasan yang angkuh dan sombong, cubaan memberi kenyataan itu kepadanya tidak mungkin akan berjaya.

Untuk meminimumkan risiko yang dibuat oleh pihak atasan dan membantu pasukan anda berprestasi dengan baik, berusaha keras untuk menunjukkan komitmen kepada pasukan dan minat terhadap orang lain.

Tawarkan sokongan dan pertolongan, dan secara amnya akan menjadi kekuatan yang positif.

Sekiranya kita diminta memberi input mengenai pihak atasan anda dalam ulasan 360, itu mungkin peluang terbaik kita untuk membantu mereka meningkatkannya.

Bagaimanapun, tidak ada cara yang lebih baik untuk menilai prestasi pihak atasan daripada melalui maklum balas yang meningkat dari laporan langsung atau kakitangan bawahan.

Bagi mereka yang memilih pemimpin (lembaga pengurusan, pengurusan, pemilih), ingatlah bahawa angkuh dan sombong mungkin merupakan tanda tidak selamat dan usaha yang diperlukan untuk mengekalkannya menjadikan organisasi anda berisiko.

Dengan kaedah merangka semula ini, kita bebas untuk mencari tanda-tanda kecekapan sebenar dalam mengembangkan orang lain dan membolehkan kumpulan mencapai tujuan yang mencabar.

Bagi mereka yang memilih pekerjaan atau pasukan, nasihat yang sama digunakan dengan cara yang berbeza.

Berhati-hati dalam menyertai pasukan pemimpin yang angkuh dan sombong.

Soalan pertama anda ialah: Bolehkah saya belajar, berkembang, dan menyumbang semasa dipimpin oleh orang seperti ini?

Letakkan diri anda terlebih dahulu hanya dalam beberapa minit yang diperlukan untuk menjawab soalan itu dengan teliti.

Ini dapat menyelamatkan anda dari menjadi salah satu data statistik yang dikumpulkan dan pastinya akan meletakkan anda pada kedudukan yang lebih baik untuk menyumbang kepada tujuan yang bermakna di tempat kerja.

Apabila kita berhenti untuk mengenali malapetaka yang disebabkan oleh pemimpin yang tidak baik, kita dapat memilih pemimpin yang lebih baik dengan menyedari bahawa keangkuhan dan kesombongan terhadap apa itu: Kelemahan yang tidak dapat kita tanggung dalam dunia yang semakin tidak menentu dan mencabar.
—————
Azizi Ahmad adalah pembaca yang menolak keangkuhan dan kesombongan pemimpin.