Malaysia Dateline

Berminat? Mari kita memohon jawatan profesor

Bruce Macfarlane, pengarang Intellectual Leadership in Higher Education (Kepimpinan Intelektual dalam Pengajian Tinggi), menggambarkan ‘profesor’ sebagai ‘istilah licin, penuh kepayahan atau berliku’.

Ini kerana di UK ia bermaksud sesuatu yang sangat berbeza daripada yang dinyatakan di Amerika Utara dan begitu jugalah di Malaysia

Di Amerika Utara ‘profesor’ dan ‘berstatus profesor’ adalah label generik yang digunakan untuk semua akademik yang digunakan untuk memjalankan penyelidikan dan mengajar di universiti.

Di UK, dan sebahagian besar Eropah (dan, sebahagian besarnya, di Australasia dan Afrika Selatan), ‘berstatus dan berjawatan profesor’ menunjukkan perbezaan: seorang profesor adalah seseorang yang telah dinaikkan pangkat ke peringkat akademik tertinggi – biasanya berdasarkan pencapaian ilmiah.

Ia setara dengan apa yang, di Amerika Utara, kenali sebagai profesor penuh.

Sebilangan ramai tidak jelas mengenai bagaimana seseorang yang dikenali sebagai ‘Dr’ berbeza dengan seseorang yang gelarannya adalah ‘Profesor’.

‘Dr’ menunjukkan seseorang yang telah belajar dan dianugerahkan PhD, jadi ini menunjukkan kelayakan akademik: pemegang ijazah universiti tertinggi.

Ia adalah bersamaan dengan menulis ‘PhD’ selepas nama seseorang.

Sebilangan besar profesor biasanya adalah pemegang PhD, tetapi dengan begitu banyak bilangan PhD maka mereka yang berkelayakan akademik tertinggi akan diambil dan dilantik untuk bekerja sebagai kakitangan pengajar dan penyelidik universiti.

‘Profesor’ tidak menunjukkan kelayakan tetapi gred staf akademik – yang paling senior.

Oleh itu, di UK, seorang akademik yang gelarannya ‘Dr’ adalah seseorang yang mendapat PhD, tetapi belum dinaikkan pangkat ke peringkat akademik tertinggi, sementara seorang akademik yang gelarannya ‘Profesor’ adalah seseorang yang mungkin (tetapi tidak semestinya ) mempunyai PhD, tetapi yang telah dinaikkan pangkat ke gred tertinggi dalam skala gaji universiti.

Oleh itu, berstatus profesor menunjukkan senioriti dan status. Sekiranya kita membuat perbandingan dengan doktor perubatan yang bekerja di hospital, semuanya akan mempunyai ijazah perubatan, tetapi mereka bekerja pada tahap kekananan yang berbeza, dengan pakar atau perunding adalah doktor yang paling senior.

Kita mungkin menganggap profesor sama dengan perunding hospital.

Di sini disertakan, tafsiran UK mengenai ‘profesor’, ‘status profesor’ dan ‘aliran profesor’ berlaku.

Gambar rajah ini mewakili sistem penggredan teras yang digunakan di kebanyakan universiti di UK.

Beberapa universiti di UK telah mengadaptasikan nomenklatur Amerika Utara, tetapi dalam konteks seperti itu, gelaran ‘profesor’ tetap digunakan, sebahagian besarnya, untuk menunjukkan hanya kelas paling kanan; profesor bersekutu (associate professor/madya) dan penolong professor tidak disebut atau disebut sebagai profesor.

Sistem penggredan akademik yang digunakan dalam sektor universiti pasca 1992 di UK mungkin merangkumi gred tambahan, seperti pensyarah utama.

Di beberapa negara Eropah – seperti Perancis, Jerman dan, baru-baru ini, Itali – seorang akademik yang ingin dinaikkan pangkat menjadi profesor mesti terlebih dahulu menulis dan menerbitkan dokumen akademik yang panjang yang menunjukkan apa sumbangan yang telah dibuatnya untuk pengetahuan, melalui penyelidikan.

Dokumen ini panjang dan sifatnya serupa dengan tesis PhD, dan kualitinya dinilai oleh panel profesor yang pakar dalam bidang penyelidikan pemohon.

Proses untuk mendapatkan persetujuan daripada komuniti pakar akademik bagi kelayakan akademik seseorang untuk menjadi profesor disebut sebagai habilitasi.

Sekiranya panel menilai ahli akademik layak menjadi profesor, maka dia layak untuk memohon jawatan profesor yang kosong, tetapi tidak dijamin akan dilantik menjadi profesor.

Di UK kenaikan pangkat menjadi profesor tidak bergantung pada kebiasaan.

Setiap universiti mempunyai kebijakan tersendiri mengenai promosi di mana-mana peringkat, dan memutuskan siapa yang mempromosikan atau melantiknya menjadi profesor, berdasarkan kriteria sendiri, dan akademik yang ingin dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat mesti mengemukakan permohonan yang menunjukkan bagaimana mereka memenuhi kriteria universiti.

Laluan yang berbeza untuk menjadi profesor di UK melibatkan ahli akademik dengan hanya memohon jawatan kosong yang diiklankan, dan menjalani proses pemilihan.
————————–
Azizi Ahmad adalah seorang pembaca yang juga seorang ‘professeur’