Malaysia Dateline

Beza asobiyyah yang Nabi ajar dengan versi Hadi Awang

Apa itu ‘asobiyyah wahai Rasulullah?

Maka jawab Rasulullah SAW, maksudnya;

أن يعين الرجل قومه على الظلم

Iaitu tatkala kamu (kitalah sebenarnya..!) menolong (sokong) suatu kezaliman (kesalahan/dosa) yang kamu atau kumpulan kamu lakukan, tapi pada masa sama bila kezaliman dilakukan oleh musuh atau bukan kumpulan kamu (bukan kerabat, puak, parti, kartel yang kamu bersamanya), maka kamu lawan, kamu kutuk dan cerca.

Itulah bezanya pengertian ‘asobiyyah yang Nabi ajar, berbanding dengan apa yang dibawakan Haji Hadi Awang bahawa ‘asobiyyah itu adalah menolak perjuangan bangsa oleh Umno.

Satu ketika dulu bersungguh dia lawan hingga keluar hukum-hakam pelbagai, walau akhirnya dialah peluk cium Najib Kleptokrat bangsat dan pertahankan maksiat Umno itu.

Walhal dalam Islam, perjuangan martabatkan bangsa sendiri bukanlah dosa, bahkan digalakkan, asal tidak zalimi bangsa, kumpulan lain.

Hari ini, tatkala seseorang itu sudah bangga dengan kerja khianat dan celaka yang dia, Pas, Bersatu, Umno dan Kartel lakukan, disusuli habuan diterima cukup lumayan, maka Allah tunjukkan pada kita satu persatu wajah sebenar Tok Guru politik ini melalui kaffarah terpacul dari mulut dia dan penganut dia.

Satu demi satu Allah zahirkan ciri-ciri sesat dan dusta itu di hadapan kita. Sekalipun diselitkan pakaian dan kata-kata mereka dengan kalam-kalam agama rakyat sudah boleh menilai, itu adalah pembohongan nyata Tok Guru dan puak pedagang agama itu.

Nabi Muhammad SAW seterusnya berikan amaran, bahawa sesungguhnya pelaku ‘asobiyyah itu tempat akhirnya adalah di dalam neraka-Nya.

Na’uzubillah….

Moga Allah selamatkan tanahair Malaysia ini, dan kita semua daripada ciri-ciri kemunafikan politik bersadurkan agama ini.