Malaysia Dateline

Bolehkah ‘ahli kayangan’ berkata tidak benar?

Patutkah atau bolehkah Ahli Parlimen atau wakil rakyat terutama menteri berkata tidak benar, memutar belit , mengelirukan, menipu, dan berbohong di Parlimen?

Terdapat perbezaan antara berkata tidak benar dan berdusta. Tidak ada sesiapa pun yang mahu melihat ahli politik memberitahu ‘tidak benar, tetapi adakah praktikal untuk melarangnya?

Wujudkah ‘keistimewaan Parlimen’ untuk memungkinkan anggota Parlimen mengajukan pertanyaan, mengemukakan pandangan, mengkritik, mencabar dan mengusulkan, tanpa rasa takut akan campur tangan dari luar Dewan, seperti tuntutan saman untuk fitnah?

Keistimewaan yang ada diberikan adalah kekebalan terhadap apa yang diutarakan oleh Ahli Parlimen, tetapi tentu ada hadnya: Pengundi harus tidak lagi menjadikan mereka calon wakil pilihan raya berikut jika mereka mengatakan perkara-perkara yang sangat tidak cerdik atau menjijikkan, atau perkara yang berlawanan dengan apa yang sebelumnya mereka katakan sekiranya terpilih dahulu.

Wujudkah hak istimewa Parlimen untuk memastikan mereka daripada berbohong?

Ada beberapa perkara yang tidak benar yang diberitahu kepada Parlimen sejak kebelakangan ini: contohnya dolak-dalik darurat, dan persoalan yang membimbangkan tentang ini apakah itu sebenarnya pembohongan.

Berkata tidak benar adalah pembohongan yang disengajakan dan disedari yang tujuannya adalah untuk menyesatkan dan memanipulasi.

Dan dalam hal pengadilan tertinggi di negeri ini iaitu pengadilan di Parlimen, penyalahgunaan yang disengajakan sesama ahli perundangan dan orang awam pada umumnya adalah masalah yang sangat serius.

Atas sebab ini, adakah ia menjadi kes bahawa adalah salah untuk ‘tidak berkata benar’ di Parlimen.

Persoalannya, adakah tidak mengapa untuk ‘berbohong’ di Parlimen?

Patutkah Ahli Parlimen ditangkap dan didakwa apabila disyaki tidak berkata benar atau haruskah mereka menjalani hukuman penjara dan pengusiran dari Dewan Rakyat jika disabitkan kesalahan?

Adalah menjadi kes yang baik untuk memikirkannya, memandangkan keburukan yang dilakukan oleh Ahli Parlimen berpotensi sangat besar.

Terdapat tempat di mana berbohong tidak pernah boleh diterima: misalnya dalam sains.

Terdapat tempat di mana berbohong sangat tidak diingini: di mahkamah perundangan misalnya.

Terdapat tempat di mana berbohong adalah satu keperluan: misalnya, bila disoal oleh musuh.

Bagaimana dengan di Parlimen? Mungkinkah dibolehkan berbohong di Dewan Rakyat?