Malaysia Dateline

Bubar DUN Johor memang kehendak ‘war room’ Umno – Speaker

Pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor dikatakan berpunca daripada idea ‘war room’ Umno sebelum ini.

Perkara itu dijelaskan oleh Speaker DUN Johor, Suhaizan Kaiat yang mendakwa bilik perang Umno sudah merancang untuk mengadakan Pilihanraya Negeri (PRN) di negeri itu.

Menurutnya juga, perancangan untuk menyasarkan keluar undi yang rendah di bawah 65 peratus adalah matlamat Umno.

“Apa yang berlaku hari ini di Johor adalah suatu perkara yang memang sudah dirancang oleh Umno sendiri melalui Timbalan Presidennya, Datuk Mohamad Hassan yang menyatakan bahawa Umno akan menang besar sekiranya peratusan keluar undi yang rendah.

“Ini yang Umno hajat dan Johor menjadi mangsa dari kehendak Umno yang memang mahukan strategi mereka itu dapat direalisasikan.

“Ini adalah suatu yang tidak bermoral dan memangsakan rakyat di negeri dengan pelbagai agenda yang tertangguh akibat dari pembubaran DUN ini,” katanya ketika ditemui Malaysia Dateline semalam.

Sebelum ini Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan mengakui kemenangan besar parti itu pada PRN Melaka baru-baru ini disumbang oleh peratusan keluar mengundi yang rendah.

Jelasnya, Umno berjaya memanfaatkan situasi yang disifatkan sebagai ‘perfect storm’ itu menjadi kelebihan buat mereka.

Tambah Mohamad, Umno juga menumpukan kepada strategi untuk meyakinkan pengundi ‘in-site’ atau pengundi yang berada di Melaka supaya keluar mengundi dan tidak memanggil pengundi luar untuk pulang.