Malaysia Dateline

Elak insiden lemas, ini cara selamatkan diri bila terperangkap dalam arus karau

Setiap tahun, beratus kes lemas di pantai dilaporkan berlaku di seluruh negara kita dan kebiasaannya akan melibatkan kehilangan nyawa.

Terkini, seorang remaja yang dilaporkan hilang ketika aktiviti mandi-manda bersama lima lagi rakannya di Pantai Tanjung Balau, Kota Tinggi Johor.

Ada sahaja kes mati lemas di pantai terutama apabila waktu cuti sekolah kerana inilah masa yang terluang untuk cuti bersama keluarga, namun malang tidak berbau.

Dr Rip’s Science Of The Surf dalam kajiannya mendedahkan antara faktor berlakunya kes lemas adalah disebabkan kehadiran ‘rip current’ atau dikenali sebagai arus karau di persisiran pantai.

Apa itu arus karau dan bagaimana ia terbentuk?

Arus karau merupakan arus yang melalui saluran sempit yang terbentuk di pesisiran pantai dan bergerak menuju ke arah laut.

Secara ringkasnya, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan arus karau terbentuk antaranya adalah disebabkan keadaan muka Bumi di sekitar pantai seperti wujudnya celah antara dua beting pasir berhampiran pantai sehingga mengganggu pergerakan air untuk kembali ke laut.

Beting pasir tersebut menyebabkan air laut terumpu pada satu haluan yang membentuk saluran untuk air kembali ke arah laut.

Selain itu , arus karau juga boleh terbentuk apabila ombak dari laut bergerak pada sudut tegak ke arah pantai dan menyebabkan hadirnya arus yang sejajar dengan pesisiran pantai.

Arus sejajar tersebut akan menyebabkan air laut di pesisiran pantai bergerak menuju pada satu titik yang sama lalu membentuk satu saluran untuk air kembali ke laut.

Arus karau yang bergerak menuju ke laut lazimnya berkelajuan sekitar 0.5 meter/saat dan mampu mencapai kelajuan lebih 2 meter/saat iaitu melebihi kelajuan manusia biasa berenang.

Kelajuan arus karau bergantung kepada kekuatan dan kekerapan ombak , pasang surut air laut dan keadaan muka Bumi di sekitar pantai.

Bagaimana untuk mengenali arus karau?

-Kelihatan suatu bahagian permukaan air yang lebih tenang mengunjur dari pantai menuju ke laut berbanding keadaan sekitarnya yang berombak .

Keadaan yang tenang tersebut sebenarnya merupakan bahaya yang tersembunyi.

Ramai orang akan tertipu dan beranggapan bahawa bahagian yang tenang tersebut akan lebih selamat berbanding bahagian yang berombak sedangkan di situ la arus karau akan menariknya menjauhi pesisiran pantai.
-Warna air yang berbeza berbanding bahagian air yang lain.

Keadaan air akan kelihatan lebih gelap dan berkeladak disebabkan sedimen di pantai ditarik ke arah laut.
-Buih-buih dan sampah sarap bergerak menuju ke arah laut.

Bagaimana cara untuk menyelamatkan diri seandainya terperangkap di dalam arus karau?

1.Bertenang dan kumpul tenaga.

2.Jangan berenang melawan arus karau kerana arus tersebut membawa anda ke arah laut bukan ke pantai. Melawan arus hanya akan mengurangkan tenaga.

3) Jika anda pandai berenang, Berenang ke arah tepi (kiri atau kanan arus karau)

4) Jika tiada tenaga untuk berenang, usaha apungkan diri dan biarkan arus karau membawa anda sehingga ke hujungnya atau dikenali sebagai ‘kepala’ lalu berenang ke arah tepi arus karau . Semakin jauh arus karau dari pantai, semakin lemah kekuatannya .

5) Setelah keluar dari arus karau, cuba berenang mengikuti arus yang menuju ke pesisiran pantai.

6) Jika tidak mampu berenang sehingga ke pesisiran pantai, lambaikan tangan dan menjerit meminta tolong.

7) Jika anda tidak pandai berenang, berdoalah semoga anda terselamat. Pentingnya di sini untuk belajar berenang.
Semoga bermanfaat.

Baca juga: 6 laporan polis diterima terhadap pendakwah selebriti, 2 di Klang, 1 di Shah Alam dan 1 di Kajang

Baca juga: Remaja perempuan ditemui maut tersangkut di celah batu