Malaysia Dateline

Ergonomi, peranti mudah alih dan tempat kerja

Sejak Mac 2020, kebanyakan institusi mula dan diarahkan untuk bekerja di rumah. Bagi institusi pendidikan terutamanya kerja mendidik dijalankan diatas talian (ada yang menyebut dalam talian).

Yang pastinya penggunaan peranti atau gajet merupakan peralatan utama yang diperlukan.

Setiap keluarga terpaksa , samada menyediakan kemudahan komputer meja, komputer riba, telefon mudah alih atau telefon pintar, pencetak dan menyediakan tempat kerja.

Bagi keluarga yang mampu menyediakan peralatan memang tidak menjadi masalah; tetapi yang tidak mampu dihabiskan dengan keluh kesah.

Bagi yang mampu biasanya anak tidak ramai, itu pun paling tidak perlu menyediakan dua atau tiga peranti agar perjalanan kerja tidak menganggu.

Bagi yang tidak mampu, mungkin satu telefon pintar dikongsikan dengan empat atau lima anak yang mengikuti kelas atas talian.

Produktiviti yang lebih tinggi, kos harta tanah yang lebih rendah dan teknologi kolaborasi yang lebih baik semuanya mendorong corak kerja dari rumah. Dan itu semua perkara baik.

Tetapi salah satu kelemahan serius dari aliran kerja dari rumah adalah bahawa kebanyakan teknologi dan peranti mudah alih yang memungkinkan gaya kerja ini mendatangkan malapetaka pada tubuh badan kita.

Kesan sakit jari, kesakitan pada siku penggunaan telefon pintar adalah menjadi perkara biasa untuk kecederaan muskuloskeletal yang disebabkan oleh amalan ergonomik yang buruk dengan peranti mudah alih.

Tidak lama lagi, kemungkinan ‘sakit mata’ pula akan menyusul kerana terlalu asyik memberi tumpuan kepada paparan skrin

Sifat kerja di dunia hari ini menjadikan meja ruang makan, kereta, diatas katil ataupun sofa, sebagai tempat kerja anda.

Lagipun, anda mempunyai komputer kecil di dalam poket anda setiap saat setiap hari dan, kemungkinan besar, beberapa peranti lain yang dapat dijangkau memberi anda akses segera ke tempat kerja.

Persekitaran kerja mudah alih dan alat digital yang anda gunakan untuk melakukan kerja tidak dirancang dengan mempertimbangkan tubuh manusia, memberi lebih banyak tekanan pada badan anda dan membahayakan anda untuk masalah muskuloskeletal.

Anda dan pekerja lain di institusi anda harus menyedari tekanan yang ditimbulkan di badan anda dan membuat penyesuaian terhadap persekitaran kerja anda (tidak kira di mana anda berada) untuk mengurangkan risiko ergonomik dan mempromosikan lebih bijak, lebih selamat, lebih baik, dan lebih produktif prestasi kerja.

Ergonomi dan Komputer riba anda

Masalah: Secara definisi, penggunaan komputer riba yang tidak sesuai secara ergonomik.

“Reka bentuk komputer riba melanggar syarat ergonomik asas untuk komputer, iaitu papan kekunci dan paparan skrin hendaklah dipisahkan.

Anda perlu memberi perhatian khusus kepada cara anda menggunakan komputer riba kerana ia boleh menyebabkan masalah muskuloskeletal kepada anda. ”

Anda perlu penyesuaian mudah pada persediaan kerja anda untuk mencapai postur yang lebih baik.

Ergonomi dan Telefon Pintar Anda

Masalah:

Memegang telefon anda ke telinga untuk jangka masa yang panjang boleh menyebabkan masalah pada siku, leher dan bahu anda.

Juga, menghantar teks atau menggunakan telefon pintar anda untuk membuat e-mel dan dokumen yang padat teks dapat memberi tekanan yang berlebihan pada jari / ibu jari, bahu dan leher anda.

Nasihat:

Sekiranya boleh, gunakan alat dengar Bluetooth atau peranti lain yang tidak memerlukan anda mengangkat telefon ke telinga anda untuk jangka masa yang panjang.

Cuba jangan menggunakan telefon anda untuk mengetik blok teks yang panjang secara manual – sebaliknya, menggunakan komputer riba atau komputer meja anda jauh lebih cekap dan memberi sedikit tekanan pada badan anda, dengan menganggap stesen kerja anda telah disiapkan dengan betul.

Perisian pengecam suara semakin baik, jadi pertimbangkan untuk mencuba sebagai pilihan bebas tangan.

Ergonomi dan Tablet Anda

Masalah:

Tablet seperti iPad adalah alat pelbagai guna yang bagus untuk menyelesaikan kerja. Namun, jika tidak digunakan dengan betul, ia boleh menyebabkan masalah pada leher, bahu dan pergelangan tangan anda.

Nasihat:

Salah satu kaedah mudah untuk iPad adalah membeli penutup yang murah yang berfungsi sebagai pendirian yang membolehkan anda menyesuaikan iPad dengan sudut 45 darjah dan anda tidak perlu mengangkat iPad secara manual dengan tangan anda.

Selain menjadikan stesen kerja anda (di mana sahaja) lebih ergonomik, pastikan anda bergerak, meregangkan otot, minum air, dan secara amnya menjaga badan anda dengan rancangan pemakanan dan kecergasan yang cerdas.

Ambil perhatian berat dalam mengembangkan kesedaran tubuh.

Selepas melakukan senaman regangan atau selepas hari kerja anda, buat penilaian bagaimana perasaan badan anda.

Adakah pergelangan tangan anda sakit? Bagaimana perasaan belakang anda?

Penilaian diri yang cepat dapat memberitahu anda apakah penyesuaian ke stesen kerja anda mungkin diperlukan atau jika anda perlu berehat lebih banyak antara tugas kerja, melakukan regangan lebih kerap, dan lain-lain.

Jaga badan anda dengan baik dan badan anda akan membantu anda menjadi pekerja yang lebih bahagia, sihat, dan lebih produktif.
———————-
Azizi Ahmad memberi perhatian ergonomi tempat kerja.