Malaysia Dateline

“Gue ikut bangga…”- Netizen Indonesia teruja Anwar jadi PM hingga jadi bualan di negara jiran

Rata-rata netizen di Indonesia teruja dan meluahkan rasa bangga sebaik sahaja Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-10.

Nama Malaysia juga trending di negara jiran selepas Anwar sah memegang tampuk kerajaan.

Mereka melihat Anwar adalah tokoh yang tidak asing di sana kerana beliau sering melakukan kunjungan hormat ke Indonesia untuk bertemu dengan Presiden Joko Widodo.

Anwar juga sangat dekat hubungan diplomatik dengan elit politik di Indonesia, menurut netizen di negara jiran.

Meskipun ketika itu jawatan Anwar sekadar pembangkang di Malaysia, namun perkhabaran gembira yang mengangkat beliau ke kerusi nombor 1 negara membuatkan elit politik dan masyarakat Indonesia menyukai beliau.

“Anwar Ibrahim itu sangat dekat sih hubungannya dengan elit politik di Indonesia, dia juga rajin berkunjung ke Jakarta meski kedudukannya sebagai oposisi Malaysia, makanya terpilihnya dia jadi perdana menteri Malaysia akan sangat disukai elit politik Indonesia.

“Sebagai rakyat Indonesia, gua ikut bangga terpilihnya Datuk Sri Anwar Ibrahim sebagai PM Malaysia.

“Mereka (rakyat Malaysia) udah lebih cerdas dalam memilih siapa yang jadi sosok pemimpinnya, tokoh pejuang reformasi, semoga terpilihnya #DSAI membawa Malaysia ke arah lebih baik,” kata netizen @KeeNand_.

Biarpun selama dua dekad ini rakyat Malaysia menyokong Barisan Nasional kerana kekhuatiran terhadap calon lain yang dianggap akan meminggirkan Melayu, namun semangat membuat perubahan lebih besar dari kekhuatiran tersebut.

Netizen Indonesia mengakui selama 24 tahun masyarakat dan elit politik mengamati perjuangan Anwar dan jatuh bangun beliau.

“Selama 24 tahun, masyarakat dan elit politik di Indo mengamati bagaimana perjuangan jatuh bangun Datuk Sri Anwar Ibrahim demi tujuan mereformasi Malaysia hingga akhirnya gua melihat sendiri perjuangan @anwaribrahim tidak sia-sia.

“Wajahnya Anwar Ibrahim itu sering wara wiri (diwar-warkan) di interview oleh media televisi di Indonesia, makanya masyarakat Indonesia itu familiar dan merasa kenal dengan Anwar.

“Anwar itu tokoh politik Malaysia yang jadi “media darling” di Indonesia,” katanya lagi.

Sementara itu CNN Indonesia turut melaporkan hal sama mengatakan rakyat Indonesia ikut girang dengan kemenangan Anwar.

Baca juga: Pemimpin dunia ucap tahniah pada Anwar, berharap dapat kuatkan kerjasama dua negara

Baca juga: Sepandai-pandai buat pusingan U sebab nak lari daripada polis, akhirnya kena tangkap juga