Malaysia Dateline

Ia adalah syurga-Wanita sanggup berhenti kerja untuk bersihkan rumah yang kotor seluruh dunia secara percuma

Ia adalah syurga itulah perasaan seorang wanita yang menjalankan kerja pembersihan rumah yang kotor secara percuma di seluruh dunia.

Semuanya bermula apabila wanita ini membantu seorang ibu tunggal dengan tiga anaknya mengubah rumah mereka selepas suami meninggal dunia.

“Saya pergi hujung minggu dan membersihkan rumahnya selama dua hari. Pada akhirnya dia menangis dan anak-anaknya memeluk saya dan berterima kasih kepada saya.

“Ia adalah perasaan terbaik yang pernah ada. Saya dapat melihat perubahan dalam rumah dan betapa gembiranya mereka,” kata Auri Katariina.

Wanita yang berusia 29 tahun itu, sangat suka kerja-kerja pembersihan daripada situ dia mula membuat video yang memaparkan petua dan caranya untuk mengemas dengan 7.8 juta pengikut di TikTok.

Dengan menggosok jalan di sekitar rumah orang secara percuma memnberi peluang kepada Katariina untuk bersiar-siar di dunia, laluan kerjaya bersih berderet-deret yang diciptanya untuk dirinya sendiri membuatkan dirinya lebih bersemangat, menurut South West News Service (SWNS).

Kini, dia menaja, dan wang yang dia peroleh daripada video pembersihan membantunya menampung perbelanjaan perjalanan, membolehkan dia menanggung kos keseronokannya sambil tidak pernah mengenakan bayaran kepada pelanggannya sesen pun,

“Saya tidak takut pada kotoran, kotoran itu takut kepada saya,” tulis ratu pembersihan yang berasal dari Finland, dalam bio Twitternya.

Berbekalkan span Scrub Daddy dan sarung tangan getah, Katariina biasanya mengambil masa dua hari untuk membersihkan rumah dengan betul.

Sejak itu, berbekalkan span Scrub Daddy dan sarung tangan getah merah jambu, wanita Finland ini menyiarkan video dirinya menyental dan membersihkan dapur yang bersepah setinggi lutut.

Pada mulanya, dia mengemukakan bil untuk bekalan pembersihan dan perbelanjaan perjalanannya, dengan kos yang dilaporkan $296 setiap lawatan.

Musim panas lalu, dia dapat berhenti kerja dan menumpukan pada membersihkan rumah orang sepenuh masa dengan mendapatkan dana daripada penaja produk pembersihan serta mencipta kandungan di media sosialnya sepanjang perjalanan.

Dia bersedia untuk membersihkan rumah orang yang tidak dikenali selama dua hari sambil mencatatkan petua pembersihan terbaiknya kepada pengikut.

Mula-mula, dia akan mengosongkan semua permukaan dan mula membersihkan lorong. Seterusnya dapur, menyental bahagian atas dapur yang kotor dan menggunakan pembersih ketuhar untuk mencairkan kotoran.

Dia mengesyorkan ‘limescale’ untuk bilik mandi dan sabun pinggan mangkuk untuk membersihkan tandas yang memanggilnya “produk terbaik yang pernah ada,” menurut SWNS.

Pejabat rumah merupakan satu lagi tugas yang berat, kerana lebih ramai orang bekerja dari rumah, katanya.

Ada habuk? Kain mikrofiber boleh menghilangkan 99% kekotoran daripada segala-galanya.”

“Anda tidak memerlukan sebarang produk,” dia memberi jaminan kepada SWNS.

Produk pembersih utama Katariina ialah cuka, sabun pinggan mangkuk, pes kuasa daripada Scrub Daddy dan pembersih ketuhar, katanya.

“Kemudian untuk alatan saya hanya menggunakan pengikis, berus pinggan mangkuk, yang sangat bagus untuk celah-celah kecil, kain penyapu, kain mikrofiber, span Scrub Daddy dan penyental,” katanya kepada SWNS.

Baca juga: Gagal buat konten dengan Ferrari RM18.5 juta, tak sampai 4 saat dipandu, kereta dah tersagat

Baca juga: Ambil ubat bipolar, Selena Gomez berdepan risiko sukar dapatkan cahaya mata