Jangan sampai kami kecewa dan muak dengan pembangkang

Jangan sampai kami kecewa dan muak dengan pembangkang

[Sertai Telegram kami untuk berita terikini di t.me/mdateline]

Barisan Nasional dan Pakatan Harapan atau blok ketiga sama sahaja. Semuanya mementingkan diri. Itu antara luahan rakyat apabila menyaksikan gelagat para politikus mempamerkan rentak tari mereka di Sarawak pada proses penamaan calon semalam.

Bagi penyokong BN mereka kecewa kerana terdapat pemimpin BN yang tidak terpilih menjadi calon tidak semena-mena bertanding menentang calon BN sebagai calon bebas.

Ini sudah menjadi lumrah dalam politik Sarawak. Malah ramai di kalangan calon bebas pernah menang di Sarawak.

Lebih teruk lagi lima calon PKR dan satu calon DAP yang tidak sepatutnya bertanding menyerahkan borang penamaan calon menentang rakan sendiri.

Masing-masing menuding jari antara satu sama lain. Apa guna berbincang jika hasil perbincangan tidak dipatuhi. Matangkah kita?

Manakala Pas pula besar kepala langsung tidak mahu berpakat dengan blok pembangkang lain bagi menghadapi BN secara satu lawan satu. Mungkin mereka merasa kuat. Inikah yang dikatakan politik matang dan sejahtera?

Amanah pula nampaknya akur dengan keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan apabila meletakkan 13 calon seperti yang diputuskan sebelum itu. Cuma mereka terpaksa berdepan dengan Pas di lima kerusi akibat tiadanya persefahaman antara Pas dan Pakatan Harapan.

Ternyata Amanah tetap teguh dengan perjanjian dan keputusan Pakatan Harapan tidak membantah dan jelas kematangan pimpinan dan ahlinya.

Kini rakyat semakin hari semakin muak dengan politikus yang seolah-olah hanya mementingkan politik mereka bukannya masa hadapan rakyat. Rakyat sememangnya sudah muak dengan BN kerana kesengsaraan dan kepayahan hidup mereka.

Kepada Pakatan Harapan mereka ingin bergantung harapan tetapi tindak tanduk para politikus khususnya dari PKR dan DAP mengguriskan hati mereka.

Hendak diharapkan pada BN, harapan tinggal harapan. Hendak diharapkan pada Pakatan Harapan, ujian pertama ini pun nampak tidak ‘comel’.

Hendak bergantung harap pada Pas, kelihatan sukar kerana payah sungguh hendak dibawa berbincang bersama pembangkang. Pas nampaknya lebih suka berbincang dengan Umno. Entahlah…

Kami rakyat hampir putus harap dengan politikus sebegini.Kami sudah muak dengan BN tetapi kecewa dengan pembangkang.

Bila agaknya pembangkang akan matang. Atau di dalam pembangkang sendiri ada agen musuh yang durjana.

Kepada rakyat Sarawak berhati-hatilah mengundi. Kebobrokan yang berlaku dalam negara sejak akhir-akhirnya ini yang mengakibatkan kita sengsara dan sudah memerlukan kita mencari alternatif selain BN.

Walaupun pembangkang kelihatan tidak sekata namun pada saya mengundi BN mudaratnya lebih besar.

Kepada pembangkang satu pesanan saya, jangan sampai rakyat kecewa dan muak dengan kamu.

TAGS