Malaysia Dateline

Jemaah haji kongsi kisah selipar Skechers putus akhirnya selipar jamban juga yang selesa

Selipar jenama terkenal Skechers sering menjadi pilihan utama untuk jemaah haji menunaikan haji atau umrah di tanah suci, namun kali ini ianya tidak seperti digambarkan apabila selipar jemaah ini terputus akhirnya selipar jamban juga yang selesa dipakai.

Siapa sangka dengan perjalanan kaki jauh ke Mina tanpa sedar hanya berselipar jamban harga RM2.50 sudah memadai dan ia langsung tidak menjejaskan amal ibadat malah ia terus memberi keselesaan.

Ikuti catatan jemaah haji Hafizul Hakim ini yang menyifatkan kejadian yang menimpa itu adalah teguran daripada Allah SWT kepadanya.

Sebelum bertolak ke Arafah, saya guna selipar brand Skechers yang dah dipakai lebih dari setahun. Tahan lasak dan sangat selesa. Memang rasa berjalan seperti atas tilam Vono tau. Huhu.

Jemaah haji kongsi kisah selipar Skechers putus akhirnya selipar jamban juga yang selesa
Keselesaan, kebahagiaan semuanya dari Allah

Masa jemaah haji bercerita tentang jarak perjalanan jalan kaki yang jauh di Mina, entah macam mana tiba-tiba terdetik dalam hati.

“Oh aku pakai Skechers. Okay kot. Mesti jalan laju.”

“Terlupa nak istighfar. Lintasan hati. Allahu!

Entah macam mana ditakdirkan malam sebelum bertolak ke Arafah, tali selipar Skechers tetiba putus.
Ah sudah.

Dek kerana masa terlalu singkat, aku berlari dari Hotel Majad al-Bayt pergi beli selipar jenama Crocs warna putih di Abraj, Clock Tower.

Harga SR120. Masih lagi beli sebab fikir penting untuk keselesaan.

Mahal = selesa. Kononnya.

Sampai je hotel, petugas Tabung Haji tegur selipar tu tak ‘comply’ sebab jari kaki yang kecik sekali tersorok. Mesti jelas kelihatan semua jari kaki. Pantang larang dalam berihram.

Kalau tak, kena dam. Huhu.

Akhirnya tiada pilihan lain, saya pakai selipar jamban warna hijau yang dibekal. Harga RM2.50. Bila fikir balik malam tu, seolah Allah nak tegur.

Sebenarnya, yang bagi keselesaan, kebahagiaan semuanya dari Allah bukan seperti aku fikirkan.

Ajaibnya, selipar hijau murah ni tahan berjalan malah sangat selesa sejak dari Arafah, Mudzalifah, melontar di Jamratul hingga habis sai’e haji. Jumlah jarak berjalan di Mina lebih kurang 27 kilometer! Huhu!

Pagi semalam saya dan isteri minum di D’saji Restaurant, As Safwah Tower. Berkongsi meja dengan pasangan suami isteri dari Kajang, Selangor. Rupanya kami ada kisah sama, guna selipar Skechers dan ‘end up’ guna selipar jamban jugak.

Bezanya, seliparnya hilang.

Kawan-kawan,

Yang memberi mudarat, ketenangan, kepuasan, nikmat, yang menghidupkan, mematikan, memuliakan, memberi kehinaan, kesenangan semuanya adalah dari Allah.

Kita ini makhluk ciptaan, tak mampu buat apa-apa tanpa izin dari Allah. Begitulah!

Baca juga: “Banyak pemikiran politik saya terbentuk melalui tulisan Ahmad Lutfi”

Baca juga: Krisis ekonomi semakin teruk, Doktor pilih untuk berbasikal ke tempat kerja