Malaysia Dateline

Kan dah kata jangan darurat

Kan dah kata jangan darurat, Najib pulang paku buah keras kepada PN pernah di lihat di media.

“Kan dah kata atau cakap” mungkin menjadi ‘hasut maya’ (troll) mengerikan yang tidak ingin didengar oleh siapa pun.

Namun, mereka yang mengungkapnya sering merasa puas setelah mengatakannya kepada orang lain.

Sama ada berdebat dengan ibu bapa, saudara kandung, rakan atau orang lain yang penting, dapat mengatakan, “Saya sudah memberitahu anda” menyiratkan “Saya betul; anda salah.”

Oleh itu, mengapa harus mengucapkan kata-kata agresif pasif seperti itu, terutama setelah orang itu sudah sedar akan kesilapan maupun kesalahan?

Yang mengatakannya mungkin juga betul dan memberi mereka keyakinan dengan rasa kekuatan dan pengetahuan mengenai keadaan itu. Sebaliknya, pepatah itu akan menjadi basi dengan cepat.

Sudah tentu, ramai yang menggunakan frasa itu secara gurauan tanpa maupun dengan niat untuk melukai perasaan orang lain.

Namun, apabila digunakan dengan tujuan langsung untuk membuat seseorang merasa lebih buruk daripada yang sudah dia lakukan, “Kan saya sudah kata” menjadi niat tidak baik dan sering tidak seharusnya untuk menekankan kesalahan seseorang.

Dan, itu adalah tabiat kebiasaan yang patut dihindari.

Manusia umumnya adalah bersifat ‘ketegag atau degil’ . Lagipun, ini adalah bahagian dari sifat manusia.

Biasanya apabila seseorang lain melakukan kesilapan dan salah, walaupun setelah berulang kali diberitahu, sesuatu yang buruk akan terjadi, dan penting untuk diingat bahawa peringatan yang berterusan mengenai kesalahan itu tidak ada gunanya.

Tidak kira berapa kali “Kan saya dah cakap,” atau “anda seharusnya melakukan ini, anda seharusnya melakukan itu” muncul dalam perbualan, itu tidak akan mengubah keadaan tertentu.

Sebaliknya, akan lebih bermanfaat dan efisien untuk menolong orang itu belajar dari kesilapan dan menjadikan keadaan lebih baik, sungguh pun dikalangan pemain politik ianya tidak akan berlaku .

Mungkin tidak ada penyelesaian cepat, tetapi tidak ada yang suka dos negatif yang dilemparkan ke arahnya.

Setelah menyedari kesalahan itu, tentu yang di hasut maya itu sudah mendapat idea. Dia seharusnya mendengar apa yang dicadangkan oleh semua orang dan melakukan sesuatu yang lain. Tidak perlulah nak tenyeh kesalahan pada wajah seseorang.

Semua orang melakukan kesilapan. Maksudnya, setiap orang telah menemukan dirinya sendiri, pada satu masa atau yang lain, dalam keadaan di mana dia melakukan kesalahan, walaupun orang lain telah memberi amaran mengenai kesannya sebelumnya.

Mungkin anda memutuskan untuk keluar bersama rakan pada malam sebelum peperiksaan daripada berada dirumah untuk belajar. Kemudian, anda mengambil ujian keesokan harinya dan memperoleh skor yang lebih rendah daripada yang anda harapkan.

Mungkin anda memilih untuk tidak mendengarkan ibu bapa anda tentang mengisi semula tangki minyak ketika hanya satu perempat tangki yang tersisa, berharap harga minyak akan turun sebelum anda mencecah meter E, tetapi sebaliknya, anda akhirnya terdampar di sisi jalan raya, dan berharap akan ada orang yang akan membantu dan pertolongan.

Dalam apa keadaan sekali pun , berada dalam posisi seperti itu boleh menjadi buruk.

Kami mengetuk diri berulang kali dan melihat kembali semua perkara yang boleh kita lakukan untuk mengelakkannya daripada berlaku.

Apabila orang lain mendapati diri mereka berada di tempat itu, adalah sangat berguna untuk bersimpati kerana kita semua pernah berada di sana. Seperti kata pepatah, perlakukan orang lain bagaimana anda ingin diperlakukan.

Kadang-kadang, dilema di mana orang mendapati diri mereka merasa seperti mereka, dalam satu atau lain cara, tidak dapat diperbaiki, atau, dalam kes yang lebih dramatik, akhir dunia seperti yang kita ketahui.

Pada masa inilah kita berasa paling bersyukur kerana kita memang betul selama ini.

Namun, ada kemungkinan, tidak ada yang akan mengingati siapa yang betul atau salah (selain daripada pihak yang terlibat), melainkan, setiap orang akan mengingati kisah tentang bagaimana masalah itu diselesaikan.

Pelajaran yang harus dipelajari ialah kehidupan harus diteruskan. Dengan mengatakan “Kan saya dah katakan begitu” kemungkinan tidak akan membantu apa-apa masalah di masa depan, jadi daripada melaburkan tenaga untuk membuat orang lain merasa lebih buruk, lebih baik menggunakannya untuk menjadikan keadaan lebih baik.

Oleh itu, lain kali anda bertengkar dengan rakan sebilik atau ibu bapa , fikirkan semasaknya sebelum merenung dan mengatakan “Saya sudah memberitahu anda” sekiranya anda betul. Sebaliknya, cubalah menjadi berguna dan fikirkan cara untuk menjadikan keadaan lebih baik.

Lagipun, tidak ada yang suka akan mereka yang tahu semuanya.
——————-
Azizi Ahmad adalah pembaca yang pernah juga ‘dah kata atau dah taip’.