Malaysia Dateline

Kerja dari rumah meletihkan, hidupkan semula kehidupan anda

Sudah hampir 3 minggu lebih kita sudah bekerja dari rumah; rakan-rakan di tempat kerja pun senyap sunyi mungkin masing-masing sibuk dengan tugasan dan aktiviti di atas talian.

Jadi siapa cakap para pendidik banyak cuti dan berihat. Para pendidik kini sama ada didepan skrin telefon pintar, komputer atau komputer riba.

Sama juga seperti ketika di sekolah, maktab, kolej atau universiti; persediaan mengajar mesti mantap dan baik dan turut di pantau oleh kumpulan pentadbir.

Ia sebenarnya sangat melelahkan dan meletihkan.

Virus Coronavirus dan COVID-19 telah menyebabkan perubahan dalam cara kita bekerja.

Anda mungkin bekerja dari rumah dan meneroka medan baru dari segi cara untuk membolehkan kerja dapat dilakukan, perlu mendapat kerjasama dari rakan dari jauh dan menampilkan usaha dalam menghadapi banyak kekangan baru.

Anda akan merasa keletihan , tetapi anda mungkin tidak faham mengapa.

Lagipun, anda tidak berulang-alik seperti biasa dan anda “hanya” duduk di rumah menghadap skrin komputer atau video.

Anda mempunyai akses kepada makanan dan minuman dari dapur anda pada bila-bila masa dan anda tidak tergesa-gesa dari bilik mesyuarat ke bilik mesyuarat atau memandu ke tapak kerja setiap hari.

Jadi mengapa anda keletihan dan penat.

Apa yang berlaku bukanlah pilihan kita. Salah satu unsur asas kesihatan mental yang baik adalah autonomi, ekspresi diri dan kemampuan mengawal keadaan.

Kita sebenarnya di minta dan diarahkan oleh pihak berkuasa dan kita tiada pilihan selain dari mematuhi kehendak.

Kita tidak mempunyai pilihan dan ini boleh mengecewakan, bahkan membingungkan.

Kita harus membuat pilihan yang tepat dan bijak setiap masa dan hari.

Kita harus menetapkan masa aktiviti kita dan mengawal keadaan bagi memastikan tugasan kerja dapat dilaksanakan.

Kita harus boleh mengawal urutan tugas atau aliran harian.

Ini termasuklah perancangan untuk kita berihat bagi membolehkan kemampuan mengawal bagaimana masa diuruskan.

Keletihan juga boleh berlaku kerana pastinya bukan semua kerja berjalan lancar.

Anda perlu memikirkan perkara bagaimana untuk menjadikan tugasan berjalan secara automatik.

Sekarang, aktiviti-aktiviti memerlukan pemikiran yang sentiasa sedar.

Membolehkan perhubungan dihubungkan melalui teknologi jarang sekali berjalan lancar dan anda mungkin perlu belajar menggunakan perisian perkongsian baru untuk membolehkan anda dan pasukan anda berhubung dari jauh.

Mempelajari cara baru bekerja akan menjadi tipikal, dan semasa anda mempelajari teknologi baru, mereka akan menjadi lebih automatik dan otak anda akan dapat meletakkan usaha yang kurang ke dalamnya.

Salah satu perkara hebat tentang kerja kebiasaan adalah menjalinkan perhubungan dengan mereka yang tidak semestinya menjadi sebahagian daripada lingkaran terdekat kita.

Kantin, gerai makan di pejabat menyediakan peluang untuk kita bertemu rakan sekerja, menjalinkan hubungan dan mengekalkan hubungan dengan orang yang kita tidak semestinya terlibat dengan bidang seharian kita.

Rangkaian rakan anda berkemungkinan telah berkurangan dan anda mungkin kehilangan rakan anda dan terasa kehilangan dan kesedihan.

Berkerja pada dasarnya adalah urusan sosial dan termasuklah bagi mereka yang ‘introvert’, hubungan manusia adalah bahagian penting dalam pengalaman kerja.

Anda terasa letih kerana anda tidak berkemampuan untuk menjalinkan perhubungan terbiasa ini dan untuk mengekalkan perhubungan, ia memerlukan usaha yang lebih gigih.

Eloknya hubungi dan jalinkan perhubungan dengan menggunakan gajet sosial seperti IM, Chat, teks atau sebagainya.

Ini mungkin kelihatan tidak biasa pada mulanya tetapi ingatlah orang lain pun mungkin merasakan sama seperti anda.

Ia akan menjadi lebih mudah dan anda akan mewujudkan norma-norma baru untuk memastikan anda berhubung.

Bekerja dari rumah adalah sukar. Tetapi anda boleh kekal kewarasan dan keberkesanan dengan mengawal seberapa banyak kerja yang anda mampu buat dan mengekalkan proses anda dengan mempelajari teknologi baru.

Tetaplah berhubung dengan rakan-rakan dan hindarilah gangguan yang tidak sepatutnya.

Berilah tumpuan kepada orang lain juga dan terus bergerak. Mungkin masa ini anda menganggapnya sebagai satu perjuangan, tetapi cabaran hari ini akan beralih, dan kita akan kembali ke keadaan normal yang baru dengan idealisasi-banyak pembelajaran baru dan kebergantungan yang diperluaskan.

—————-

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik senior