Malaysia Dateline

Kuala Lumpur bandaraya ke-2 paling ‘friendly’ di dunia

Kuala Lumpur dinobatkan sebagai bandaraya yang kedua daripada 50 bandar paling ‘friendly’ di dunia, kata satu kajian dalam kalangan 1.5 juta responden.

Menurut kajian tersebut, rakyat Malaysia terkenal dengan sikap mesra walaupun kepada orang yang tidak dikenali, dan Kuala Lumpur adalah contoh terbaik di dalam hal ini.

Selain itu, kepuasan penduduk tempatan dan keramahan mereka terhadap pengunjung bermakna mudah untuk berteman di Kuala Lumpur.

KL adalah tempat teratas untuk pelancong dan ekspatriat, kata kajian tersebut.

Bandar Vancouver Kanada mendapat tempat pertama menjadi bandar yang paling ramah di dunia.

Katanya, penduduk Kanada yang juga sangat peramah mempunyai komuniti multikultural yang luar biasa yang bersama-sama membuat pengunjung berasa selamat sepanjang masa.

“Penduduk setempat dengan cepat menawarkan bantuan kepada pelancong dan suasana masyarakat membuat sosialisasi di Vancouver menjadi mudah,” katanya.

Dan tempat ketiga jatuh kepada Bruges, Belgium yang memiliki suasana yang sangat menawan sukar untuk dibandingkan, dengan suasana kampung serta penduduk setempat yang sangat mengalu-alukan pelancong.

“Dari panduan berjalan kaki ke pelayan yang menyajikan coklat panas dan wafel, orang-orang di sini membuat Bruges menonjol,” kata kajian itu.