Macam cerita kartun isu tanah Felda, kata Hanipa

Macam cerita kartun isu tanah Felda, kata Hanipa

Kontroversi membabitkan pelbagai isu tanah Felda diibaratkan seperti sebuah cerita kartun, kata Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin.

Beliau berkata, dengan menyerahkan semula tanah Felda Jalan Semarak oleh Synergy Promade Sdn Bhd kepada pengurusan Felda tanpa sebarang kos sesuatu yang tidak munasabah.

Malah kenyataan Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad yang berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak terlibat dalam penjualan tanah Felda juga timbulkan persoalan.

“Terbaru kata tanah tu dah dipindah milik kepada Felda semula tanpa kos..ini lagi kartun.

“Yang lagi best kartunnya, meskipun dalam Akta kata transaksi yang ‘dubious’ tu perlu dapat persetujuan menteri yang jaga Felda- MO1 lah, Pengerusi Felda yang sekarang kata PM tak terlibat.(ikut laporan media lah).

“Meskipun dikatakan MO1 tak terlibat,tapi itu bukan bermakna dia tak perlu bertanggungjawab. Bila melibatkan kuasa dia untuk “approve”  termasuk kuasa untuk tak ‘approve’, isu dia terlibat atau tidak,bagi saya dah tak relevan.

“Jika dia ‘approve’ pun dia bertanggungjawab, jika dia tak ‘approve’ pun dia kena juga bertanggungjawab. Sebab macam mana dalam keadaan dia tak ‘approve’ benda tu boleh diteruskan juga..awat dia tak tahu? Dia buat apa selama ni?

“Patutnya polis kena juga panggil dia untuk bagi keterangan. Tapi dalam cerita kartun ini, saya rasa bukan polis yang akan panggil dia, silap hari bulan polis pula yang kena dipanggil oleh dia. Kan cerita kartun.Mesti ada unsur humour,” ujarnya dalam status di laman facebooknya hari ini.

Hanipa yang dipercayai merujuk ‘MO1’ itu sebagai Najib turut berkata, Najib bertanggungjawab ketika melantik mantan Pengerusi Felda (Tan Sri Isa Samad).

” Lagi satu MO1 yang lantik mantan Pengerusi Felda tu..so dia tak boleh lari daripada tanggungjawab juga. Jika tak dari segi legal sekalipun, paling kurang dari segi politik atau moral.Kalau dia masih ada moral lagilah.

“Tu lah cerita kartun..saya harap isu Felda ni bukan cerita kartun lah YB JB,” ujarnya yang dipercayai merujuk kepada Shahrir.

Hanipa turut berkata, melihat kepada isu Felda di Jalan Semarak beliau merasakan seperti tonton cerita kartun.

“Bila kita tonton cerita kartun dalam TV, kita kena sedia lihat kisah-kisah temberang..contohnya watak tertentu dah kena hempap dengan sesuatu yang berat, badan dah hancur berkecai, lepas tu boleh hidup balik. Itulah misteri kartun.

“Bila lihat isu tanah Felda di Jalan Semarak , saya sorang lah, rasa macam tonton cerita kartun juga. Mana taknya? Mula-mula kata tanah Felda bernilai jutaan ringgit dah kena pindah milik kepada sebuah syarikat.

“Lepas tu, keluar kenyataan Felda tak dapat sesen pun daripada transaksi bernilai juta tu.

” Lepas tu, ada laporan polis. Lepas tu polis ambil keterangan dan keterangan mantan Pengerusi Felda yang diambil paling last diambil sebab katanya dia di luar negara. Itu tak termasuk sebelum ini yang meskipun ada tuduhan skandal lain yg dikaitkan dengan beliau, dia masih dihantar ke SPAD oleh “orang tu”.

“Lepas tu, timbul berita kata mantan Pengerusi Felda tu sebenarnya dah balik dan ada di Malaya – siap boleh pengerusikan mesyuarat Umno lagi. Wartawan nampak dia kat Malaya..polis macam tak nampak je atau sengaja tak nampak..wallahu ‘alam

” Ya beliau akhirnya dipanggil juga..isunya bukan dia dipanggil juga akhirnya, tapi kenapa dia boleh tak dipanggil lebih awal dalam keadaan dia ada dalam negara..itu isunya, tetapi itulah kartunnya,” terang beliau yang dipercayai merujuk kepada bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad.

 

COMMENTS

Wordpress (0)