Malaysia Dateline

Memilih model teladan, pembimbing atau jurulatih

Anda mungkin diberitahu bahawa anda akan mendapat manfaat daripada memiliki model teladan, mentor, jurulatih atau penaja.

Yang mana anda perlukan dan apa bezanya? Terdapat perbezaan yang nyata kerana masing-masing memainkan peranan penting, tetapi berbeza-beza.

Memahami mereka dan mengetahui mengenai mereka penting jika anda kehilangan arah dalam kerjaya anda.

Mengisi jurang ini dalam pasukan bimbingan anda akan membantu meningkatkan karier anda.

Model teladan adalah seseorang yang mempunyai sifat yang anda kagumi dan ingin dicontohi. Anda mungkin tidak pernah bertemu dengan orang ini tetapi mengagumi kemahiran tertentu yang mereka ada.

Saya tidak pernah bertemu Johnny Rambo (saya masih menaruh harapan), tetapi itu tidak menghalangi saya untuk menghormati dan mengagumi kemampuannya yang unik untuk begitu autentik kepada dirinya dan penontonnya.

Anda mungkin mempunyai model teladan dalam rangkaian anda yang anda kenal. Saya sering berharap kepada mereka dari generasi yang lebih tua, bijak dan matang dalam kehidupan bagi mendapatkan contoh teladan.

Mentor adalah seseorang yang bercakap dengan anda mengenai kerjaya, tujuan, rancangan, dan aspirasi anda.

Mereka membantu anda menyempurnakan rancangan anda, menyarankan jenis orang yang harus anda ajak bicara, peluang yang harus anda ambil, dan halangan yang harus anda ketahui. Mentor biasanya mengambil dua peranan utama.

Mereka membantu dengan kerjaya anda, dan dengan keperluan psiko-sosial seperti memotivasi dan memberi inspirasi kepada anda untuk mencapai kejayaan atau matlamat anda yang seterusnya.

Mentor juga boleh mengesyorkan orang lain yang seharusnya berada dalam pasukan bimbingan anda.

Ini adalah hubungan jangka panjang yang sering berterusan selama bertahun-tahun atau bahkan sepanjang hayat.

Jurulatih adalah seseorang yang bercakap dengan anda semasa anda berusaha menyempurnakan sesuatu yang sangat spesifik.

Mungkin anda akan memberi ceramah atau membuat pembentangan, maka anda akan meminta atau mengupah jurulatih untuk membantu anda bercerita.

Adakah anda sering merasa seperti tertipu di tempat kerja? Anda mungkin memerlukan jurulatih untuk membantu mengatasi sindrom penipuan, perasaan tidak mencukupi yang sering dirasakan oleh mereka yang berpencapaian tinggi.

Banyak organisasi menyediakan jurulatih, namun, anda mungkin ingin melabur dalam karier anda dan mempertimbangkan untuk mengambil jurulatih anda sendiri.

Penaja atau penaung adalah seseorang yang bercakap mengenai anda ketika anda tidak berada di dalam bilik.

Mereka mencalonkan anda untuk jawatankuasa pilihan, penghargaan, dan promosi.

Anda boleh melakukan semuanya dengan betul, tetapi jika seseorang tidak memberi perhatian dan menyedari usaha anda, sangat sukar untuk dipromosikan dalam organisasi anda.

Mempunyai seseorang yang menyokong anda secara lisan sangat penting untuk kejayaan anda.

Model teladan , mentor, jurulatih, dan penaja boleh terdiri dari empat orang yang berbeza, atau satu atau dua orang dapat memegang beberapa peranan.

Maksudnya disini adalah mempunyai mereka yang berperanan untuk melengkapkan pasukan bimbingan anda dan mempercepat kejayaan anda.

——————————–

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik.