Malaysia Dateline

Mengajarlah untuk belajar?

Adakah anda dalam bidang perguruan atau pendidikan?

Sekiranya ya, maka anda tentu sedia maklum dengan fakta bahawa pengajaran tidak boleh membosankan dan oleh sebab itu anda perlu memastikan bahawa anda memilih kaedah pengajaran yang inovatif yang dapat membantu para pelajar mempelajari segala sesuatu dengan cara yang lebih baik.

Walaupun anda bukan guru dan ingin seseorang mempelajari sesuatu, anda perlu mengikuti beberapa langkah kreatif dan kaedah pengajaran yang inovatif dan bukannya hanya memberi ceramah kepada orang tertentu.

Anda juga tidak digalakkan untuk bercakap fasal fakta sahaja tetapi menerapkan konsep dan menggunakan pendekatan kaedah pengajaran inovatif

“Mereka yang tahu, melakukannya. Mereka yang faham mengajar. ” – Aristotle
Seseorang yang mempunyai pengetahuan yang luas tidak mampu atau boleh mengajar jika dia tidak memahami semua konsep.

Seorang guru harus memahami kepentingan konsep dan kaedah pengajaran kerana ini dapat membantu pelajar memahami semua topik pada tahap yang lebih mendalam.

Sekiranya anda berhasrat untuk menjadi seorang guru pada masa akan datang, maka jadi lebih penting bagi anda untuk mempelajari setiap konsep agar anda dapat mengajar dengan lebih baik.

Hanya seseorang yang memahami konsep dan kefahaman yang kuat dapat menerapkan kaedah pengajaran dan menjadikan pelajar belajar semuanya dengan sempurna.

Anda juga akan mula belajar ketika anda mula mengajar

“Dalam belajar, anda akan mengajar, dan dalam pengajaran, anda akan belajar.” – Phil Collins

Seorang guru bukan sahaja harus mengajar subjek, tetapi adalah penting untuk turut belajar.

Terdapat banyak perkara yang perlu dipelajari oleh seorang guru dari pelajarnya, walaupun ia mengenai kaedah pengajarannya.

Ia harus menjadi seperti permainan pembelajaran dan pengajaran yang dapat mengubah kajian menjadi salah satu karya yang paling menarik di dunia.

Pelajar atau murid akan berminat untuk belajar sekiranya guru mereka paling banyak menikmati pelajaran.

Pembelajaran harus diteruskan seumur hidup seseorang, dan itu harus mendorong seorang guru untuk mengajar lebih banyak lagi.

Pendidik juga harus mengurangkan persaingan bagi membolehkan pembelajaran dipertingkatkan

Persaingan dapat meningkatkan semangat untuk berada di peringkat pertama di antara semua orang lain, tetapi tidak dapat membantu mempelajari subjek dengan cara yang betul.

Pembelajaran tidak boleh dihubungkan dengan persaingan, dan itulah sebabnya menjadi penting bahawa persaingan harus dihilangkan dari tempat di mana pembelajaran perlu ditingkatkan kerana kita juga di sini untuk belajar.

Albert Einstein pernah dipetik berkata “Saya tidak pernah mengajar murid saya; Saya hanya berusaha menyediakan persekitaran di mana mereka dapat belajar. ”

Dengan itu, pendidik seharusnya menyediakan persekitaran yang lebih baik untuk pelajar atau murid dan memilih kaedah pengajaran yang sesuai.

Sebelum memilih kaedah pengajaran apa pun, guru perlu menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pelajar.

Sekiranya anda seorang pelajar, maka anda harus tahu bahawa sangat penting untuk belajar dalam persekitaran yang tenang dan damai kerana ini dapat membantu anda untuk lebih menumpukan perhatian pada pelajaran anda.

Sama ada anda pelajar atau guru, pembelajaran dan pengajaran adalah bahagian penting dalam pendidikan anda. Oleh itu, anda perlu memastikan bahawa anda mengikuti semua kaedah pengajaran terbaik.