Malaysia Dateline

Menyemarakkan keghairahan dan semangat di tempat kerja

Menyemarakkan keghairahan dan semangat memberikan motivasi yang kuat untuk pembelajaran, namun tidak semua pekerja menunjukkan jenis minat dalam persekitaran kerja mereka yang membantu mereka benar-benar meningkat dalam profesion mereka.

Bagaimana kita membuat persekitaran pembelajaran yang mengilhami semangat dan bagaimana kita meningkatkannya untuk bekerja di institusi terbesar sekalipun?

Sumber utama di tempat kerja tentulah ‘sumber manusia’ yang seharusnya mempunyai minat tertentu, minat untuk meneroka yang dikaitkan dengan peningkatan prestasi.

Biasanya mereka mempunyai:

• Komitmen jangka panjang untuk meningkatkan impak seseorang dalam domain tertentu – misalnya, perbankan, perubatan, berkebun, atau seni visual.

• Kecenderungan pencarian cabaran baru dan menganggapnya sebagai peluang menarik untuk belajar.

• Persamaan penghubung yang secara aktif mencari hubungan dengan orang lain yang dapat membantu menangani cabaran ini.

Semangat seperti ini agak jarang berlaku dalam urusan dunia perniagaan masa kini.

Namun, penyelidikan telah menunjukkan bahawa lebih daripada 50% pekerja mempunyai sekurang-kurangnya satu sifat keghairahan untuk terus berkembang.

Lebih-lebih lagi, terdapat sebilangan institusi yang telah membuat perubahan pada persekitaran kerja untuk membantu mempercepat pembelajaran.

Terdapat dua prinsip reka bentuk persekitaran kerja yang kritikal khususnya membantu pekerja memupuk semangat: mewujudkan sistem untuk eksperimen dan menyokong hubungan antara pekerja.

Cara pertama untuk menyokong minat adalah dengan membina sistem untuk eksperimen yang dapat membantu pelajar mengetahui domain mereka.

Ia boleh dijayakan melalui gabungan proses, alat, dan amalan pengurusan yang dirancang untuk memampatkan masa kitaran dan mengurangkan risiko kegagalan.

Selalunya ini termasuk ruang fizikal dan maya untuk pasukan, prototaip dan alat maklum balas, dan sokongan pengurusan.

Cara kedua untuk menyokong semangat keghairahan, adalah dengan mewujudkan hubungan antara pekerja.

Pekerja yang bersemangat akan berusaha untuk mencari orang lain yang dapat menolong mereka memenuhi tujuan mereka.

Institusi yang berjaya menyokong penerokaan bersemangat memudahkan pekerja mencari orang lain dengan kepakaran yang relevan, di dalam dan di luar organisasi.

Ini membantu kita menyelesaikan masalah dengan lebih berkesan dan menyokong kolaborasi masa depan.

Kita boleh menawarkan jawatan , ketua pegawai kolaborasi, yang tugasnya hanya untuk mendorong kolaborasi yang aktif.

Rangkaian sosial dalamannya membantu pekerja mencari orang lain dengan bidang kepakaran tertentu; malah mengesyorkan hubungan dengan orang yang mempunyai minat, kemahiran, pengalaman, atau minat yang serupa.

Tidak semua institusi akan mengambil langkah-langkah ini, tetapi ada dua perkara lagi yang boleh dilakukan oleh pengurus atau pentadbir untuk membantu pekerja menerapkan semangat pada tahap kumpulan kerja:

Pertama, bina persoalan yang kuat. memberi tumpuan eksklusif pada cabaran setiap hari akan menyebabkan kakitangan kehilangan peralihan yang lebih besar dalam ekosistem urusan kerja.

Membangunkan hala tuju, berkumpul untuk berbincang dan menjawab soalan yang hebat dapat membantu kumpulan kerja bergerak melampaui usaha tambahan dan menginspirasi minat individu.

Untuk mengembangkan persoalan atau perbincangan yang bermakna, gunakan petunjuk terbuka, seperti “apakah ini yang harus kita lakukan” dan “apa lagi yang mungkin,” yang mendorong pemikiran kreatif dan menginspirasi pendekatan baru.

Kemudian, utamakan unjuran prestasi . Hanya dengan mencapai hasil yang diinginkan tidak membuat kumpulan kerja berada di landasan yang tepat untuk mencapainya dan terlalu mudah untuk terganggu oleh kenaikan tambahan sepanjang perjalanan.

Sebaliknya, tetapkan objektif prestasi berimpak tinggi dan lacak lintasannya, kemudian buat pertukaran untuk mempercepat pergerakan ke arah hasil bersama.

Menggalakkan pemikiran jangka panjang di luar suite eksekutif juga dapat memberi inspirasi kepada pekerja untuk meningkatkan aspirasi mereka dan fokus pada apa yang penting, memperdalam komitmen jangka panjang

Ada peluang yang belum dimanfaatkan untuk memupuk semangat dalam tenaga kerja.

Mereka yang mempunyai minat meneroka, akan termotivasi untuk belajar lebih cepat dan yang dapat memainkan peranan penting dalam mempercepat peningkatan prestasi.

Mengambil langkah-langkah khusus untuk memupuk semangat adalah bermanfaat bagi pekerja dan institusi.