Malaysia Dateline

Merancang persaraan, jaminan sosial sebenar dan media sosial

Persaraan seperti yang kita definisikan hari ini, bukan hanya pada usia itu sendiri, memang sangat mengancam kesejahteraan sosial kita.

Definisi persaraan adalah dengan menarik diri dari aktiviti dan institusi (misalnya, tempat kerja) yang membolehkan kita bertemu dengan orang baru dan melabur dan mengembangkan portfolio sosial kita.

Kita semua sudah biasa dengan ritual tatacara persaraan di tempat kerja; majlis, hadiah atau penghargaan korporat yang diperlukan, kad yang bermakna, janji-janji dari rakan sekerja untuk terus berhubung dan untuk “meneruskan kebiasaan makan tengah hari atau minum santai dalam masa terdekat.”

Lama kelamaan, anugerah menjadi berdebu, kad-kad ucapan disimpan atau dibuang, dan tempoh antara perjumpaan makan tengah hari dan minum santai dengan bekas rakan sekerja menjadi lebih lama.

Walaupun kita mungkin memfokuskan perancangan persaraan kita untuk menabung dan melabur untuk memastikan keselamatan kewangan kita, modal sosial peribadi kita cenderung menurun dengan cepat.

Tanpa usaha bersepadu untuk terus mencari tempat pertemuan dan aktiviti baru untuk bertemu dengan orang baru dan menguruskan turun naik portfolio sosial , kita menghadapi penurunan kesejahteraan yang semakin meningkat seiring bertambahnya usia.

Ada yang beralih ke media sosial untuk terus berhubung. Walau bagaimanapun, media sosial tidak benar-benar sosial. Ia hanyalah media – dan ‘kawan’ mempunyai makna yang sangat berbeza.

Saya dan rakan-rakan saya berkongsi banyak perkara di media sosial selama ini.

Seperti yang ditunjukkan oleh kajian, terdapat perkara yang berat sebelah terhadap apa yang kita kongsi dan hantar di media sosial.

Kita sering mengemukakan yang positif dan mereka yang mengkaji tingkah laku manusia menyebutnya sebagai ‘permodalan’.

Kita jarang berkongsi kehidupan kita, seperti mana yang dilakukan oleh manusia (berbanding media sosial).

Media sosial sebagai alat untuk terus berhubung dalam persaraan harus dilihat sebagai intim seperti papan buletin yang digantung di ruang persalinan tempat kerja dan ruang makan tengah hari.

Ruang sosial ini digunakan untuk berkongsi gambar anak-anak dan haiwan peliharaan, untuk barang jualan, pengumuman kerja, dan kartun yang sesekali akan membuat kita tersenyum, tetapi hanya disematkan. Kehidupan sebenar jarang diposkan atau dikongsikan.

Perancangan persaraan komprehensif, iaitu perancangan umur jangka panjang, adalah lebih daripada sekuriti kewangan, ini adalah untuk memastikan keselamatan sosial anda yang sebenarnya.

Oleh itu, apakah keseimbangan dan status portfolio sosial anda?

Mungkin soalan berikut perlu dipertimbangkan:

1) Adakah anda mempunyai ramai kawan yang menyediakan modal sosial yang diperlukan untuk menangani banyak dimensi kehidupan: untuk terus berhubung, bersenang-senang, dan menguruskan masa-masa sukar?

2) Adakah anda mempunyai rakan yang mereka, dan anda, boleh berkongsi semua – atau adakah mereka rakan media sosial yang hanya berkongsi gambar haiwan kesayangan atau gambar pasu bunga?

3) Adakah anda secara aktif mencari aktiviti dan tempat untuk meningkatkan jumlah kemungkinan bertemu dan menghadapi orang baru dan untuk membuat rakan baru sepanjang hayat?

4) Dan, sesuatu yang seharusnya saya lakukan, bilakah kali terakhir anda mengangkat telefon dan bertanya secara peribadi kepada rakan dari dulu, “Hai, bagaimana keadaan kamu?”
—————-

Azizi Ahmad adalah mantan pendidik.