Malaysia Dateline

Pedih memang pedih, tetapi berani kerana benar

Tengah hari tadi, sekumpulan individu dari Melaka datang berjumpa dengan saya untuk memujuk saya sokong Umno dan mengetuai kumpulan kecil mereka.

Saya tahu saya tidak akan bersetuju, namun saya tetap berjumpa dengan mereka dan memberi ucapan ringkas dalam satu sesi santai di Petaling Jaya.

Kemudian, salah seorang daripada mereka tiba-tiba bangun sambil berkata, mereka bangga kerana ramai dari Umno sedang mengerakkan satu “gelombang biru menentang DAP.”

Mendengarkan ini, saya menjawab:

“Umno ni dah gila, dah tersasar jauh dari landasan kebenaran”. Kenyataan saya menyebabkan dua daripada lima individu yang hadir itu naik berang dan menghentak meja.

“Kau ni penyokong DAP ke apa??”

Saya menjawab:

“Bertenang. Kalau dah tak boleh bertenang, saya beredar. Saya pantang sikap begini. Saya tetamu kau, maka hormatilah saya sebagai tetamu”.

Kenyataan saya menyebabkan dua individu tersebut duduk semula, memohon maaf dan meminta penjelasan dari saya.
Maka dengan itu, saya mula memberi penjelasan ringkas yang bunyinya seperti berikut (lebih kurang, berdasarkan apa yang saya ingat):

“Umno dah pegang kerajaan. DAP pula tak lagi keluarkan kata-kata rasis. Jadi buat apa lancar “gelombang biru menentang DAP” bagaikan orang gila sedangkan kerja Umno dan Pas pun tak betul?

“Itu yang pertama.

“Kedua, koranglah yang dulu bermati-matian inginkan sekolah Cina diharamkan.

“Dong Zong pula korang cap sebagai kumpulan ‘rasis lampau’ yang tak boleh dimaafkan.

“Tapi bila dah pegang kerajaan, koranglah yang duk bermuzakarah dengan ‘rasis lampau’ ni, siap dengan berbincang cara nak tambah sekolah Cina dan kembangkan yang ada.

“Tak gila ke tu? Tak gila ke halalkan pertubuhan sama yang dahulunya diwar-warkan sebagai haram dan ‘rasis lampau’?

“Bukan saya rasis, tapi korang yang mati-matian dulu nak haramkan Dong Zong. Tak rasa pelik ke dengan apa yang sedang berlaku?

“Dulu, bukan main lagi korang nak keadilan untuk Arwah Adib…ceramah sini, gelombang situ…

“La ni, yang duk bela Adib di parlimen siapa? AMANAH dan DAP bang…Pas dan Umno pulak nak “inkues kali kedua” yang jelas melanggar undang-undang negara.

“Tak gila ke tu? Mana lebai-lebai korang tu, tak buat “gelombang biru perjuangkan nasib keluarga Adib” lagi ke?

“Dulu, bukan main lagi dakwa haram beri banyak jawatan GLC kepada MP-MP.

“La ni, yang duk bagi jawatan GLC dalam kadar tertinggi dalam sejarah tanah air siapa?
“KORANG LA!!”

“Wat pa tak buat “gelombang biru menentang pemberian banyak jawatan GLC kepada MP-MP? Awat, dah halal ke????

“Menteri pulak langgar undang-undang, Pas siap halalkan, siap panggil menteri tu “hero” sambil petik kisah Al-Quran.

“Mengapa tak buat “gelombang biru mementang politik “dua darjat” dan “petik dalil” yang la ni duk diamalkan oleh Umno, PPBM dan Pas?

“Banyak lagi bang, banyak sungguh, seribu satu contoh lagi bang…

“Korang ni dah betul-betul tersasar dari landasan kebenaran, mangsanya ummah…terimalah hakikat ini…

“Pedih tu pedih, tapi berani kerana benar. DAP bukannya ada dalam kerajaan lagi, bunyi pun tak…

“Yang duk bunyi tu korang, tapi kerja putaq alam.

“Gila ke nak lancar gelombang menentang DAP? Dah resis lampau ke korang ni?

“Kerja pun tak betul, makin lama makin banyak penipuan terdedah…termasuklah penipuan kononya PH boros belanja meneruis kelulusan projek Runding Terus tak tentu hala…

“Akhirnya, terbukti yang boros itu siapa?

“BN lah!!!!

“Pas tak tegur Umno ke? Ni dah duduk semeja bawah Muafakat Nasional, tapi habuk pun tarak…gaduh ada la…

“Gaduh siapa nak kontrol Kedah dan Terengganu…Muafakat sangatlah tu…muzakarah lah tu…

“Satu kata nak masuk PN, satu lagi kata ‘no way’.

“Satu kata lembu boleh terbang, satu lagi kata lembu dah tak ada susu…

“Mengarutlah. Saya tak berhak ketuai pergerakan awak, sebab saya pejuang kebenaran…

“…bukannya pejuang wang, kuasa dan kedudukan!! Lalu saya bangun, bersalam dan terus beredar dari lokasi.