Malaysia Dateline

Pengutip sampah, pengawal keselamatan terus dipinggirkan dari vaksinasi

Menteri Penyelarasan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin, sekali lagi gagal melibatkan golongan seperti tukang cuci, pengutip sampah dan pengawal-pengawal keselamatan dalam fasa keempat program vaksinasi Covid-19.

Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng berkata, kerajaan perlu memberitahu adakah golongan ini akan terus dipinggirkan dari senarai keutamaan vaksinasi dan bila golongan tersebut akan diberi vaksin.

Katanya, sumbangan golongan ini kepada negara tidak terganti dan menggelar mereka sebagai hero tidak didendang sama sekali tidak berlebihan.

“Contohnya, pengawal keselamatan yang selalu berhubung dengan orang ramai di kedua-dua pusat membeli-belah dan bangunan kediaman bertingkat. Mengabaikan mereka akan menjadi suatu ketidakadilan yang dilakukan.

“Oleh kerana kerentanan dan hubungan mereka yang berterusan dengan orang ramai, mereka harus diberi keutamaan sewajarnya, terutama vaksinasi Covid-19,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Lim berkata, lebih awal kumpulan ini divaksinasi, semakin rendah risiko mereka menyebarkan virus di kawasan tempat mereka bekerja.

Justeru itu katanya, sangat memalukan jika kerajaan gagal meneliti kebajikan mereka, terutama ketika banyak dari mereka tidak memiliki alat keselamatan yang tepat untuk melindungi dari jangkitan virus Covid-19, dan sebagai gantinya, mereka menjangkiti orang lain dalam komuniti.