Malaysia Dateline

Penjagaan diri menjelang 2021

Suasana agak tenang dalam musim cuti dan akhir tahun ini, kita mungkin dapat menggunakan sedikit motivasi tambahan sehingga masuknya tahun 2021.

Tahun ini tidak dapat disangkal lagi untuk semua orang dan, jika anda merasa memerlukan pilihan tambahan, anda tidak sendirian.

Rawatan atau penjagaan diri adalah keutamaan penting bagi semua profesional yang bekerja, tetapi sangat penting bagi profesional yang terbiasa mengharungi perjalanan urusan (sungguh pun ramai yang bekerja dari rumah) dan senarai perkara yang tidak pernah habis.

Penjagaan diri bukan hanya untuk meningkatkan pesanan kopi harian anda atau membantu diri anda dengan hidangan pencuci mulut tambahan pada hari yang panjang.

Sebaliknya, ini adalah keperluan tumpuan kesihatan mental dan kesejahteraan anda untuk memastikan bahawa anda berada di tempat yang baik untuk menguruskan tanggungjawab kerja dan hubungan peribadi.

Apabila anda mengambil bahagian dalam penjagaan diri, anda secara aktif mengatakan ‘tidak’ untuk memberi tekanan dan keletihan, memberikan peluang untuk diri anda berehat dan kembali bertenaga.

Sungguh pun kita diminta bekerja dari rumah, namun rasanya kita lebih banyak bekerja dari bekerja di pejabat.

Adalah dikatakan, satu daripada tiga orang dewasa tidak cukup tidur?

Apabila anda kurang tidur, badan anda beroperasi seolah-olah kekurangan bahan bakar.

Kebolehan kognitif menurun, begitu juga dengan mood dan jangka masa perhatian.

Sangat mudah untuk melihat mengapa kurang tidur adalah buruk untuk urusan dan tugasan.

Kita digalakkan untuk mendapatkan tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap malam dan, jika itu tidak mungkin, berikan satu atau dua hari setiap minggu untuk menggantikan masa tidur yang tidak tertunai.

Walau bagaimanapun, rehat bukan hanya untuk mendapatkan ‘tidur’ semalaman.

Rehat juga berkemampuan merihatkan otak anda sebentar dan agar benar-benar berehat.

Bagi sesetengah orang, ini bermaksud keluar makan-minum bersama keluarga dan menonton pertunjukan kegemaran sementara yang lain menghargai hari di luar kerana keseronokkan semula jadi kegemaran mereka.

Sekiranya anda ingin merasai kesan produktif dan menguntungkan pada tahun 2021, anda harus mengutamakan istirahat — tidak kira apa yang anda rasa.

Apabila otak anda selalu menembusi jalan yang sama, mudah untuk mendapati diri anda terkesan terutama keletihan oleh perkara yang sama.

Mempelajari sesuatu yang baru, bagaimanapun, dapat mengubah otak anda dan memberikannya pengalaman baru yang diperlukan untuk terus terlibat.

Bina cabaran untuk mencabar diri anda dengan konsep dan situasi baru.

Cari dan ambil instrumen yang selalu ingin anda pelajari, selidiki topik yang menarik bagi anda, cuba bahasa yang menarik, atau bereksperimen dengan beberapa resipi kreatif di dapur.

Semakin anda melangkah keluar dari zon selesa anda pada tahap peribadi, semakin terinspirasi anda akan memiliki kemampuan profesional.

Anda tentu mahu mengelak dari mendapat notis pemberitahuan mengerikan dari skrin anda?

Buat komitmen untuk benar-benar mengurangkan masa anda menatap telefon pintar dan komputer riba anda.

Semasa waktu rihat, cari cara baru untuk mengisi masa anda yang lebih bermanfaat daripada meninjau WhatsApp, Facebook, Twitter, Telegram tanpa henti.

Ambil buku yang anda maksudkan untuk dibaca, berjalan-jalan di sekitar kawasan persekitaran, atau bebaskan minda dengan mencuba teka-teki.

Aktiviti luar talian ini bukan sahaja dapat membantu anda memutuskan hubungan untuk sementara waktu, tetapi juga akan membantu menguatkan otak anda dengan cara lain yang tidak dapat anda lakukan dalam talian.

Semua aktiviti rawatan dan penjagaan diri di atas akan sukar dilaksanakan jika anda tidak menetapkan batasan tegas untuk diri sendiri dan orang di sekeliling anda.

Niat yang baik adalah satu perkara, tetapi jika anda cenderung untuk melupakan penjagaan diri sebagai ganti lebih banyak kerja atau tanpa akal, anda akan menetapkan diri untuk kegagalan dalam jangka masa panjang.

Membataskan diri adalah kunci untuk kekal waras. Pastikan pelanggan, rakan, dan ahli keluarga anda mengetahui jadual anda sehingga mereka tahu bila anda boleh diakses.

Walau bagaimanapun, anda juga harus bertanggungjawab untuk menjaga waktu tersebut.

Sekiranya anda telah berkomitmen untuk membaca ketika berihat , tinggalkan buku itu dari tempat membancuh minuman sehingga anda tidak tergoda untuk mula menelusuri berita di telefon anda.

Pada penghujung hari, penjagaan diri harus terasa baik.

Anda tahu mengenai diri anda dan penjagaan diri yang terbaik adalah apabila anda dapat menikmati cara yang mengisi hidup anda dan menghidupkan semula tenaga anda.

Apabila anda telah mengetahui apa yang sesuai dengan anda, mulailah memasukkannya ke dalam jadual anda sehingga rawatan diri menjadi kebiasaan lain dalam hidup anda sebagaimana mestinya.
————————
Azizi Ahmad adalah pembaca yang cuba mementingkan penjagaan diri.