Malaysia Dateline

Pertahankan Khairuddin tak pakai ‘mask’, Nik Abduh dilabel bebal dan benak

Dua jam yang lalu, Ahli Parlimen Bachok Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz memuat naik status mempertahankan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Khairuddin Aman Razali yang tidak memakai pelitup muka.

Nik Abduh berkata, tindakan Khairuddin menunjukkan beliau dapat membezakan tempat yang sesak yang wajib pakai pelitup muka dari tempat yang tidak sesak yang tidak wajib pakai pelitup muka.

“Baguslah beliau tidak pakai,” tulis Nik Abduh di status Facebooknya apabila ditanya sahabat kenapa Khairuddin tidak pakai pelitup muka sehinga dihentam di ruang maya.

Katanya, gambar-gambar Khairuddin yang tidak memakai pelitup muka ditularkan adalah aktiviti pembodohan terhadap minda rakyat.

“Usah terpengaruh dengan bebudak PH.

“Puji dan kritik hanya benar dan berpahala pada perkara yang benar sahaja.

“Ambillah ingatan agama bahawa fitnah dan sebaran berita palsu berleluasa di akhir zaman,” tulis beliau.

Susulan ‘posting’ itu, para netizen membidas Nik Abduh dengan menyifatkan memang benar wujudnya pemimpin Pas bersikap bebal dan benak.

“Betulah org kata pemimpin PAS yg bebal & benak itu WUJUD, bukan cerita dongeng mahupun palsu,” kata Syed Muaz Syed Putra.

“Wahh senang hidup jadi org politik ni kan. Buat salah pun org backup. Jadi rakyat biasa ni kalau buat salah siapa nak backup. Jom kita tanam2 minat anak2 kita masa kecik utk jadi org politik,” kata Azman Karim.

“Takpe kami faham, untuk geng sendiri memang akan sentiasa ada dalil,” kata Joy Gandos.

“Kita ni kalau cerdik tapi nk backup benda yg terang2 SALAH..nampak sgt kita nik Abodoh,” tulis Shahrul Adzha.

“Takiri yang tak pakai mask, PH jugak yang salah. Apa taksub sangat dgn PH ni ustaz?”soal Ben Ludin.

“Reti x beza tempat awam dengan tempat sesak ? Tempat awam walau tak sesak pun masih ada possibility kebolehjangkitan . Kalau macam gini gaya permikiran untuk beri dalil, sorry to say. Lost my respect ! #stupidejencia,” kata Encik Alityanis.

Sejak beberapa hari lalu, tular beberapa gambar Ahli Parlimen Kuala Nerus itu berjumpa dengan penduduk di kawasannya tanpa memakai pelitup muka, ekoran itu netizen mula mengecam perbuatannya sehingga beliau membuang ‘posting’ terbabit.

Khairuddin sebelum ini telah menimbulkan kemarahan ramai ekoran beliau tidak menjalankan kuarantin kendiri selepas pulang dari luar negara.

Kes beliau kemudian dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara namun Peguam Negara memutusan kes Menteri Pas itu tidak perlu dikenakan tindakan lanjut.