Malaysia Dateline

PKP kini di tahap kegelisahan dan kemurungan

Tahap kegelisahan dan kemurungan semasa pandemik COVID-19 mencapai puncaknya pada peringkat awal kemudian menurun dengan cepat, mungkin kerana orang ramai menyesuaikan diri dengan keadaan, menurut hasil kajian yang diterbitkan dalam The Lancet Psychiatry.

Namun kini, tahap kegelisahan dan kemurungan ditambah dengan trauma yang lebih menyedihkan iaitu membunuh diri.

Sungguh pun perkara sebegini tidak seharusnya berlaku namun ianya sudah ditakdirkan berlaku. Ini juga tidak bersangkut atau berkait dengan ‘mengibar bendera putih atau hitam’, ia hanya sesuatu yang harus dilakukan.

Beberapa sumber menunjukkan bahawa ketika pandemik COVID-19 bermula, kesihatan mental mulai merosot terutama ketika arahan duduk dirumah dikuatkuasakan dan perintah kawalan pergerakan diperkenalkan,”

Berdasarkan penemuan ini, apa yang masih harus difahami adalah apakah kesihatan mental terus memburuk ketika perintah kawalan pergerakan terus berlanjutan, atau apakah ada corak penstabilan atau peningkatan yang di perolehi.

Begitu juga, tidak diketahui sama ada kesihatan mental meningkat atau adakah tekanan baru muncul untuk individu kerana langkah-langkah perintah kawalan pergerakan dikurangkan (?).

Dalam kajian pemerhatian prospektif longitudinal ketika ini, para penyelidik menilai lintasan kemurungan dan kegelisahan selama 20 minggu berikutan pengumuman mengenai penguncian yang berleluasa di England, dan juga untuk membandingkan lintasan pertumbuhan mengikut ciri-ciri individu.

Mereka menganalisis data 36,520 peserta dengan tiga tindakan susulan dan tidak ada nilai nul yang dimasukkan dalam Kajian Sosial UCL COVID-19.

Data UK setiap minggu bermula 21 Mac mengenai kegelisahan boleh didapati dari Generalized Anxiety Disorder assessment dan mengenai gejala kemurungan dari Patient Health Questionnaire.

Hasil kajian menunjukkan purata skor kemurungan adalah 6.6 dan purata skor kecemasan purata 5.7 pada minggu pertama. Tahap untuk kedua-duanya menurun pada 20 minggu pertama berikutan perintah kawalan pergerakan di England.

Para penyelidik memerhatikan penurunan terpantas sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan yang ketat, antara minggu ke-2 dan ke-5, dan simptom-simptom yang tinggi ketika langkah-langkah perintah kawalan pergerakan semakin berkurang, antara minggu 16 dan 20.

Faktor risiko untuk tahap kegelisahan dan kemurungan yang lebih tinggi pada awal perintah kawalan pergerakan termasuklah kerana anda seorang wanita atau lebih muda, mempunyai prestasi pendidikan yang lebih rendah, pendapatan yang lebih rendah, atau keadaan kesihatan mental yang ada sebelumnya, serta hidup bersendirian atau bersama anak-anak.

Ketika PKP berterusan, banyak perbezaan pengalaman dikurangkan; namun, perbezaannya tetap jelas 20 minggu selepas PKP bermula.

Oleh kerana negara kita juga dijangka menghadapi kemungkinan perintah kawalan pergerakan di masa depan, data ini menekankan pentingnya memberi sokongan kepada individu sebelum menjelang PKP untuk berusaha mengurangkan kesusahan; namun data ini juga menunjukkan bahawa individu mungkin dapat menyesuaikan diri dengan cepat dengan tuntutan psikologi kehidupan yang baru dalam keadaan PKP.

Tetapi kerana ketimpangan dalam kesihatan mental terus berlanjutan, adalah penting untuk mencari cara untuk menyokong kumpulan yang rentan selama wabak ini melanda.
————–
Azizi Ahmad adalah pembaca yang cuba berhadapan dengan pandemik dengan tenang.