Malaysia Dateline

“Saya hanya minta tangguh 10 hari, mereka datang roboh dengan jentolak”

Selepas isu perobohan sebahagian rumahnya di Kampung Tok Kaya oleh Majlis Bandaraya Kuala Terengganu, pemiliknya membuat penjelasan bahawa beliau hanya memohon penangguhan 10 hari sahaja tetapi dirobohkan juga dengan jentera berat.

Pemilik rumah itu, Omar Abdullah mengaku, memang ada Pejabat Tanah Kuala Terengganu memberikan peringatan agar merobohkan bahagian yang menganggu kerja-kerja pembinaan jambatan untuk jalan baru di situ.

“Saya tak nafikan memang benar dah ada peringatan dari pejabat tanah berkenaan ada sadikit lagi bangunan rumah saya itu termasuk dalam tanah yang diambil itu laluan paip air bawah tanah.

“Saya angkur dan faham serta telah pun menjalankan kerja kerja pembuangan bahagian atas bangunan tetapi belum siap sepenuhnya disebab masalah tenaga buruh dan cuaca hujan.

“Dan saya tidak terfikir lansung sedrastik begitu tindakannya kerana keadaan tidak terdesak manapun….telah masuk hari ke 4 dah hari ni tak ada buat apa pun lagi,” kata beliau dalam penjelasan melalui facebook beliau.

Rumah teres dua tingkat milik Omar telah dirobohkan bahagian dapornya dengan menggunakan jengkaut telah mengakibatkan kerosakan yang tidak sedikit untuk beliau dan keluarga.

Ekoran lawatan Datuk Raja Bahrin Shah, Pengerusi Pakatan Harapan Terengganu ke rumah Omar baru-baru ini, ia telah menjadi polemik masyarakat setempat.

Raja Bahrin, bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu mengkritik cara MBKT dan Pejabat Tanah mengendalikan perobohan itu.

Ekoran isu itu, sebuah NGO Pas membantahnya dengan berkata, pemilik rumah itu telah diberikan pampasan oleh kerajaan negeri bagi membolehkan jalan KT-Bypass itu diteruskan pembinaannya.

Menurut Omar, beliau akur dengan keperluan perobohan itu tetapi beliau memerlukan masa 10 hari lagi untuk merobohnya sendiri.

Katanya, beliau telah pun bertemu dengan pekerja paip tersebut dan dia menyatakan tidak terdesak sangat untuk dirobohkan serta merta.

“Sementara saya siap roboh kawasan yang dikehendaki itu mereka (Tukang Paip) akan menyambung kerja tempat lain dahulu.

“Dan saya telah berjanji tidak akan menyusah tukang paip itu dan beritahulah kepada bila bila masa je nak buat bahagian rumah saya.

“Itu sebab yang saya minta tempoh 10 hari lagi untuk menerus kerja kerja tertinggal tersebut. Permintaan ini atas ehsan kemanusian, saya ada keluarga dan keperluan berkeluarga dalam rumah ni,” kata Omar dalam penjelasan itu.

Menurut Omar, kawasan yang nak diambil sadikit sahaja. Tetapi kerosakan akibat dari perobohan dengan jentolak itu telah habis melibatkan sehingga kepada ruang dapor, aliran letrik terputus dan kerosakan-kerosakan lain juga.

“Sehingga kini dapor rumah tak boleh guna,” kata beliau menjelaskan apa yang berlaku ekoran tindakan merobohkan dapur rumah beliau dengan jentera berat itu.

Beliau berharap, penjelasan ini dapat meredakan kata mengata yang beliau terima selepas tersebar cerita tentang perobohan rumah itu.

“Biarlah kami sekeluarga merasa peritnya setahun lebih dah makan debu projek, jalan becah dan gegaran dalam rumah akibat beratus patang piling menerjah perut, tetapi untuk sadikit belas kasihan kemanusian tidak dihirau….

“Yaa ..Allah kepada jua aku berserah kerana Engkau lah sebenar yang lebih mengetahui,” kata Omar.