Malaysia Dateline

Saya tak pernah minta Lee Lam Thye kosongkan kerusi Parlimen pada 1990

Lee Lam Thye tidak mahu mendedahkan mengapa dia bersara dari politik seminggu sebelum Parlimen dibubarkan pada tahun 1990 apabila dia menghilangkan diri ke luar negara. Tetapi jangan menipu mengenai perkara ini. Biarkan isu ini kembali ke catatan sejarah

Perkara ini tidak mempunyai kaitan sama sekali dengan penipuan yang kononnya saya memberitahunya untuk mengosongkan kerusi Parlimen Bukit Bintang kerana saya tidak pernah berbuat demikian.

Sebelum dia mengumumkan untuk bersara dari politik pada 29 September 1990, saya telah berjumpanya empat kali pada September 1990 untuk memujuknya menarik semula perletakan jawatannya sebagai Pengerusi DAP Wilayah Persekutuan apabila dia keluar meninggalkan mesyuarat Jawatankuasa DAP WP mengenai isu tol Cheras.

Saya tidak ada apa-apa untuk ditambah lagi mengenai perkara ini dan biarlah perkara ini kembali ke catatan sejarah, kecuali untuk dua perkara.

Pertamanya, saya ditanya sama ada Lim Guan Eng adalah antara pemimpin muda DAP yang bertemu dengan Lam Thye sebelum pilihan raya umum 1990 untuk memintanya bertanding di tempat lain selain dari Bukit Bintang. Jawapannya adalah tidak.

Saya hanya mengetahui kisah tahun 1990 mengenai pemimpin muda DAP yang bertemu Lam Thye untuk memintanya bertanding di tempat selain daripada Bukit Bintang tanpa pengetahuan pimpinan parti ini selepas penerbitan buku Lam Thye.

Sumber maklumat ini adalah mantan Pengerusi Kebangsaan DAP merangkap Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai.

Baca juga: Punca Lam Thye berhenti dari politik masih jadi misteri

Baca juga: Harga ayam dijangka naik RM10 sekilo