Malaysia Dateline

Selepas berkuasa, mana pergi BMF, tanya Asri Janggut kepada Pas dan Umno

Sikap pemimpin Pas dan Umno yang kini berubah 180 darjah berbanding sebelum menjadi kerajaan sangat dirasai oleh penyokong bawahannya.

Perkara ini turut diungkatkan oleh seorang penyokong Pas, Mohd Asri Hamid atau Asri Janggut, yang pernah mengisytiharkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah pemimpinnya.

“Sebelum mereka dapat gaji puluhan ribu, sebelum mereka dapat driver free, sebelum mereka berkuasa, sebelum mereka bermewah.

“Kami sokong BMF, dah sampai masa kita orang Islam bersatu, ekonomi Islam wajib diperkukuhkan bla bla bla…” tulis beliau melalui facebooknya hari ini mengenang kembali bagaimana kempen dibuat Pas dan Umno untuk menyerang kerajaan Pakatan Harapan.

Namun, katanya, selepas menjadi kerajaan, ketika mereka sibuk memberikan bantuan kepada mangsa banjir dan sebagainya, BMF atau Buy Muslim First (utamakan barangan Muslim) sudah hilang.

“Waktu diaorang sibuk dan kalut hantar bantuan ke mangsa banjir ada ke pergi beli di kedai BMF ??

“Berapa tan beras beli kat BMF? Berapa tan gula, tepung order dari BMF?

“Berapa ribu paket biskut BMF dia orang order? Berapa ribu botol air mineral BMF? Berapa ribu pek sabun basuh BMF?

“Rupanya bila dah berkuasa.. BMF lah yang paling teruk terkesan, perkataan BMF pun diorang tak berani nak sebut atau tulis, terkapai-kapailah gang-gang BMF kat bawah…

“Ribuan gang2 BMF lingkup, ada dia orang datang?” kata Asri marah.

Bagi beliau, Pas dan Umno sama sahaja perangai mereka.

“Hijau atau merah,bulan atau keris sama aje.. kedua nya perlu diingatkan…” katanya yang menulis dengan #tegursebabsayang itu.

Tulisan Asri disahkan oleh rakan-rakan beliau dalam facebooknya.

Anuar Abdul Rahman misalnya menulis, “Tu la hakikat sikap dan perangai sebenar olamak pas..Asri janggut baru sedar barangkali..”

Raja Kamarulzaidi pula menulis: “Baru kau tau kena kencing dengan puak2 penunggang agama dan bangsa..semua sentimen tu hanya demi kuasa politik semata..contoh mudah, kununnya ‘ulamak’ tapi sanggup bersekongkol dengan penyamun dan pengkhianat…”

Abu Nizar pula menulis, “Lama dah kami sedar dengan puak2 tuu…tuan baru sedar yaa…Alhamdullillah.”

Mohenjaro Aditya juga mempunyai pendapat yang sama apabila beliau menulis: “Dah naik meluat dengan orang politik. Kecuali yang ada Taqwa dan Amanah. Lainnya..Doonia belaka.”