Malaysia Dateline

Seorang ayah OKU hilang upaya cari nafkah untuk keluarga akhirnya…

Asalkan nama ayah, abah atau daddy sudah tentu dia merupakan ketua keluarga dan segala beban mencari nafkah merupakan tanggungjawabnya bagi memastikan keluarga terpelihara.

Pemuda ini bernama Muaz seorang rider Lalamove dan merupakan seorang OKU mencari makan untuk keluarganya hanya menjadi rider.

Namun ujian berat yang beliau hadapi apabila motosikal Honda berusia 10 tahun yang digunakan mencari nafkah pula dicuri orang.

Itulah satu-satunya kenderaan yang dia ada untuk dia meneruskan hidup bagi melangsaikan bil elektrik yang tertunggak dan juga yuran sekolah Pasti anaknya. Kusut fikirannya hingga putus asa tidak tahun ke mana hendak dituju.

Kerisauan Muaz terurai satu persatu apabila Ahli Parlimen (YB) Bukit Mertajam Steven Sim menyedari kesusuhan lelaki ini beliau terus menghubungi untuk membelikan motosikal yang baru.

Awalnya Muaz ingatkan ‘scam’ dan tidak percaya dengan janji YB itu. Ikuti coretan Steven Sim bagaimana beliau melihat senyuman mula terukir di wajah Muaz.

Hari ini saya di KL untuk bersarapan dengan Lawrence Wong , Timbalan Perdana Menteri Singapura. Ketika itu ada orang tag nama saya kat posting sedih seorang brader rider Lalamove Malaysia yang kehilangan motosikal.

Memang sedih sangat-sangat kisah brader ni. Namanya Muadz, dia OKU dan moto yang dia pakai untuk cari makan sebagai rider Lalamove hilang kena curi semalam. Berat sungguh ujiannya.

Selepas sarapan saya bergegas pi jumpa dengan Muadz. Asalnya dia ingat scam sebab tak percaya tapi sebab dah jem tak tau nak buat apa lagi, dia mai juga. Nothing to lose. Kami jumpa terus kat kedai moto dekat rumahnya.

Sampai kat kedai moto, Muadz menceritakan kisah hidupnya. Tahun lepas dia kena accident, kaki kanannya kini bengkok teruk dan dia terpaksa bergerak dengan tongkat. Tapi demi mencari makan untuk anak isteri, Muadz tetap teruskan kerja sebagai rider Lalamove. Itupun gaji tak tinggi, kais pagi makan pagi, lebih kurang RM1300 sebulan.

Hutang kat rumah pula semakin bertambah. Bil api tertunggak hampir RM1000, bulan ini TNB kata nak potong bekalan.

Yuran bulanan tadika PASTI anak berumur 6 tahun pun RM1000 tak bayar sejak Mei tahun ini. Pihak PASTI dah hantar surat amaran bahawa anak akan ditahan dari segala aktiviti sekolah dan tak layak terima sijil berhenti.

Dia kata dia stress hari-hari pikiaq pasal hutang macam-macam bil. Tiba-tiba semalam motonya hilang dicuri orang. Jem terus tak tau nak buat apa.

Saya bagitau dia, hidup ini jangan putus harapan. Setiap ujian ada hikmahnya.

Hari ini Muadz akan dapat sebiji moto baru. Ini bukan mimpi, ini bukan scam. Kita dah takdir untuk berjumpa. Ada kawan FB tag saya kat posting Muadz. Sebagai seorang ayah saya faham hati Muadz yang berusaha sungguh-sungguh demi menjaga anak-anak. Saya benar-benar merasa kesedihan hati seorang ayah yang hilang upaya mencari nafkah untuk keluarganya. Dia sampai tak makan pun akan pastikan anak-anak dapat makan.

Moto EX5 usang lebih 10 tahun hilang, kini kita ganti balik dan upgrade kepada Honda Wave 125i. Geran letak nama Muadz terus.

Harga lebih kurang RM7,500 on the road, saya bayar semua. Ini di luar kawasan Bukit Mertajam, saya tak boleh guna peruntukan, jadi saya guna wang sendiri. Ini mungkin gaji terakhir saya sebagai Ahli Parlimen kalau kerajaan bubarkan parlimen bulan depan. Saya harap Muadz akan jaga moto ini baik-baik.

Bil-bil api tertunggak RM1000 saya juga settlekan. kalau tidak dalam bulan ini elektrik akan dipotong😭😭
Rakan saya Saudari Nurul Izzah Anwar call saya kata nak sumbang RM1000 untuk langsai hutang yuran tadika PASTI anak Muadz.

Muadz, ada hikmah di sebalik ujian. Tuhan gantikan yang lama dengan yang baru dan yang lebih baik. Kita sama-sama terus berusaha.

Kalau ada kawan-kawan yang nak beri sedikit sumbangan untuk bantu Muadz buat operation kaki, boleh salurkan ke akaun dia terus: Hong Leong Bank : Mohamad Muadz bin Jaafar ; 27850149176

Baca juga: ‘Parti Islam unik, gabung PRU ada dalil, cerai gabungan pun dia ada dalil juga’

Baca juga: Penculik zaman sekarang dah upgrade, culik kucing dan minta tebusan RM6,000