Malaysia Dateline

Sketsa Pak Kiyai: Pengenalan dan SIRI 1

Kolum “Pak Kiyai” ini secara dasarnya satu pembicaraan atau satu sketsa santai yang berbentuk humoris. Sesuai dengan jolokan “Pak Kiyai” , ia secara substansinya, berkisar kepada coretan agama yang disampaikan secara santai dan mudah serta bersahaja dalam loghat Indonesia, namun dalam masa yang sama insha Allah mudah-mudahan mengandungi juga pelajaran dan iktibar tertentu.

2. “Pak Kiyai” itu secara umumnya, seperti yang kita maklumi, adalah agamawan Indonesia yang amat dihormati, yang secara lazimnya merujuk kepada agamawan yang berasal dari desa.

3. Dalam persekitaran dunia yang selalunya serius dan kadangkala tegang, maka diharap sketsa Pak Kiyai yang santai dan bersahaja serta bersulam humoris ini berupaya insha Allah meredakan segala ketegangan dan depresi kita semua.

Selamat terhibur.

—–

Sketsa Pak Kiyai- SIRI 1

1. Seorang Pak Kiyai berada di sebuah negara non-muslim . Alkisah, suatu hari beliau tertinggal dompetnya di dalam sebuah teksi. Dia hanya tersedar kehilangan tersebut bila sampai di hotel. Dalam masa 10 minit, dompetnya dipulangkan semula oleh pemandu teksi.

2. Pak kiyai rasa “kaget” lalu terkeluar kata-kata ini dari mulutnya “waduh, lumayan ini. Di negara non -muslim benda yang hilang bisa ada semula. Di negara umat Islam, benda yang ada bisa hilang semua!!!.