Tinjauan: Peratusan menunjukkan PH mampu menang PRK Tanjung Piai

Tinjauan: Peratusan menunjukkan PH mampu menang PRK Tanjung Piai

Tinjauan terakhir bertarikh 14 November 2019 menunjukkan calon PH Haji Karmaine Sardini mendahului calon dari BN Wee Jeck Seng dengan perbezaan peratusan yang tipis. Dalam tinjauan tersebut seramai 1031 pengundi memberikan respon terhadap kemampuan calon PH untuk meneruskan legasi yang ditinggalkan oleh Dr. Farid Rafik.

Responden yang ditemui menyatakan sokongan sebanyak 51 peratus terhadap calon PH manakala 45 peratus memberikan sokongan kepada calon dari BN. Sekurang-kurangnya sebanyak 4 peratus lebihan pengundi yang tidak memberi respon serta memberi respon mahu mengundi calon selain dari dua parti besar tersebut.

Indikator yang dibuat melalui bilangan pengundi yang ditemui adalah berdasarkan peratusan pecahan pengundi mengikut kaum di parlimen ini. Dalam pada itu tinjauan ini turut menyasarkan seluruh kawasan di Pusat Daerah Mengundi (PDM) di parlimen ini.

Ia telah berjaya mengazetkan beberapa kawasan hitam, kelabu dan putih yang dilakukan dalam tinjauan serta kajian lapangan yang telah dibuat. Tidak sampai 24 jam sahaja lagi, pembuangan undi bakal berlangsung dan ia pastinya akan memperlihatkan bagaimana pengundi membuktikan segala terkaan awal ini berlaku.

Namun ada beberapa faktor pada pecutan akhir yang mampu membuatkan graf sokongan terhadap Karmaine akan menurun antaranya ketokohan calon yang dilihat tidak bermaya sewaktu kempen dan boikot dari jentera PH itu sendiri.

Dalam hal ini faktor itu mampu dielak sekiranya dalam pecutan terakhir ini kepungan terhadap semua kelemahan ini berjaya dilakukan oleh PH. Ini akan menggambarkan bahawa PH mampu menang dalam PRK di Tanjung Piai ini.

Soal sokongan terhadap pengundi cina ia telah serba sedikit berjaya dirawat oleh jentera PH yang beraksi di Tanjung Piai dan pengundi melayu dilihat meningkat serta mampu mengekalkan penguasaan PH di Tanjung Piai ini.