Malaysia Dateline

Walau berhak tidak berkongsi petak sejadah, PM Anwar pilih rapat bahu ke bahu

Sejak hari pertama Datuk Seri Anwar Ibrahim melapor diri di Perdana Putra bagi memulakan tugas Perdana Menteri pada Jumaat, 25 November lalu, penampilan dan karisma beliau memang memancing perhatian rakyat.

Sebelum ini, gaya Anwar berbaju Melayu lengkap songkok dan samping berserta capal ketika memulakan tugas rasminya menjadi bualan warganet, kini posisi negarawan itu di atas sejadah semasa solat Jumaat juga menjadi ‘analisis’ rakyat.

Walaupun nampak seperti hal yang remeh tetapi sebenarnya membawa erti besar.

Pengguna Facebook Md Muaz Jem berkata, dia menyedari Anwar yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu konsisten tidak akan duduk sepenuhnya di atas sejadah.

Berkongsikan beberapa gambar Ahli Parlimen Tambun itu di lokasi masjid berbeza, Muaz berpendapat kesediaan Anwar berkongsi petak sejadah dengan individu di kiri kanannya sebagai memiliki falsafah yang tersendiri.

Malah, ketertiban di saf itulah tanpa ramai menyedari merupakan hal yang paling dituntut oleh Islam dalam mengerjakan sembahyang berjemaah.

“Itulah erti rapatkan saf yang sebenar walaupun dia berhak tidak berkongsi petak sejadah dengan orang lain tetapi dia memilih untuk merapatkan antara bahu dengan bahu,” kata Muaz.

Pendapatnya diakui seorang pelayar Facebook, Aqmar Abqari yang berkata, “Tepat sekali. Dia (Anwar) berilmu dan tahu diri bila nak berhadapan dengan Allah.. Patuh hukum.”

Meraih perhatian lebih luas apabila hasil pemerhatian Muaz itu kemudiannya tersebar di Twitter dengan rata-rata orang ramai bersetuju malah memuji ketokohan Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“Perincian tahap inilah yang paling baik pernah dikongsikan, menyedarkan kita tentang sesuatu yang tersirat daripada peribadi DSAI dalam erti berdakwah tanpa ramai menyedari.

“Saya yang bukan PM pun mesti pilih kepala saya untuk landing dekat sejadah sendiri, tapi DSAI landing kepala di celah antara sejadah semasa sujud.

“Ya, sepatutnya macam tu. Penat imam ingatkan untuk rapatkan saf, tapi kita selesa dengan sejadah sendiri. Semoga lebih ramai yang akan ikut,” demikian antara ciapan pelayar Twitter.

Baca juga ‘PM Anwar tahan ujian, miliki kekuatan mental’