Malaysia Dateline

Wanita PKR sambut baik PH letak 30% calon wanita pada PRU14

Langkah Pakatan Harapan (PH) untuk meletakkan 30% calon wanita dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) adalah satu langkah yang baik dan telah terbukti diterima para pengundi, terutamanya pengundi wanita.

Ini bermakna, PH adalah pilihan yang lebih baik berbanding Barisan Nasional (BN), kerana wanita Malaysia akhirnya akan dapat peluang untuk mendapatkan lebih tempat sebagai pembuat polisi.

Demikian kata Ketua Wanita PKR, Hajah Zuraida Kamaruddin dalam kenyataan medianya semalam.

Kata beliau, Wanita PKR berpuas hati dengan kenyataan Tun Dr. Mahathir yang mengiktiraf wanita dalam politik dan janji beliau untuk mengangkat peranan wanita sekiranya PH memerintah nanti.

“Kami bersetuju dengan Tun Dr. Mahathir bahawa terdapat kurangnya kepercayaan dan keyakinan terhadap keupayaan wanita sungguhpun pada masa kini, majoriti graduan dari universiti untuk setiap tahun adalah wanita.

“Apa yang lebih baik lagi adalah cadangan Tun Dr Mahathir untuk menyediakan lebih 30% tempat bagi wanita dalam peranan sebagai pembuat keputusan.

“Dengan adanya lebih ramai wanita di dalam jawatan-jawatan penting ini, seperti menteri atau senator, nasib wanita Malaysia akan dapat dibela,” kata Ahli Parlimen Ampang itu.

Para pimpinan wanita yang menjawat jawatan pembuat keputusan ini akan berupaya untuk memberikan maklumat dan maklum balas dalam isu-isu penting berkaitan wanita, tambah beliau.

“Ini adalah penting bagi memastikan setiap polisi dan keputusan yang dibuat oleh kerajaan lebih inklusif.

“Dalam kes-kes seperti Indira Gandhi dan S. Deepa yang membicarakan tentang pertukaran agama, perkara ini tidak akan terjadi sekiranya wanita adalah pembuat polisi.

“Tambahan lagi, pemimpin wanita akan membawa isu-isu penting seperti menghalang perkahwinan kanak-kanak dan juga keganasan rumah tangga,” katanya.