Warkah dari Haramain 4

Warkah dari Haramain 4

Setiap kali berada di Haramain, saya akan dikelilingi pemuda-pemuda Indonesia yang bekerja sebagai mutawif di Tanah Haram.

Mereka merupakan nadi terpenting kepada setiap syarikat travel. Untuk jemaah Asia seperti Malaysia, Singapura dan Indonesia merekalah yang bakal menyantuni, mengurus serta melicinkan perjalanan umrah dan haji.

Sering saya bersama mereka. Kami berbincang tentang apa saja yang bisa meruntun imaginasi buat saya membikin cerita. Tentang makanan, tempat menarik, budaya dan tentunya politik.

Menurut mereka, Indonesia sedang melangkah ke arah yang lebih baik bawah Jokowi. Banyak sektor yang dahulunya perlu melalui rasuah untuk selesai, kini tidak lagi.

Menurut Iman, Jokowi harus menang sepenggal lagi 2019 ini untuk merealisasikan Indonesia sebagai negara yang benar-benar maju. Insha Allah 2020 nanti, negara Islam terbesar di dunia ini akan menjadi kuasa baru di Asia dan dunia.

Jokowi benar-benar mahu membangunkan Indonesia. Beribu tanah baru dibuka untuk rakyatnya pulang berbakti di tanah airnya. Diberikan rumah bersama tanah.

Di sini, saya terkenangkan negara Malaysia. Kalau Indonesia sedang meningkat, kita seakan menurun. Wawasan 2020 hampir tidak menjadi kenyataan. Lebih memeritkan, rakyat semakin ditekan.

Saya berdoa kepada Allah Taala, di Tanah Suci dan bulan yang penuh berkat ini, Ya Allah, lindungilah bumi Malaysia. Jadikanlah pemimpin kami lebih mengerti perit dan pedihnya rakyat dalam mengharungi kehidupannya. Amin.

-thehjOsaMa-
Makkatul Mukarramah

COMMENTS

Wordpress (0)