Malaysia Dateline

Ibu tunggal hampir racun 8 anak sebab tak ada duit, tak sangka kini pendapatan RM50,000 sebulan

Kisah seorang ibu tunggal yang diceraikan suami dan ditinggalkan bersama lapan anak sehelai sepinggang tanpa harta, tular baru-baru ini dan mendapat perhatian ramai.

Seorang wanita ingkungan 50-an, Kamariah Md Yatim, mendapat perhatian apabila menceritakan kesusahan dilaluinya membesarkan lapan anak seorang diri di sebuah rumah kecil yang selayaknya dipanggil reban.

Walaupun kisah pahit itu berlaku pada tahun 2000, ia belum terpadam dari ingatan lebih-lebih lagi mengenangkan tindakannya yang hampir membunuh kesemua lapan anaknya kerana memikirkan kemiskinan hidup mereka.

“Bercerai tahun 2000, anak lapan orang. Yang tua baru lepas SPM. Yang kecil baru 1 tahun. Suami akak dah jatuhkan talak lepastu dia pun pergi.

“Dalam hidup akak tak ada siapa bagi sokongan dan dorongan. Orang tak pandang kita. Ayah bagi akak tapak untuk bina rumah. Lepastu abang ipar datang, akak cakap buatlah rumah macam reban ayam sahaja. Malam tu akak tidur tujuh beranak dalam tu, Bahagia akak dengan anak-anak walaupun kami makan ambil sepinggan nasi dan kongsi anak beranak.

“Akak bahagia tak ada orang marah akak. Kan kita baru lepas berpisah, haa macam mana perasaan. Hancur hati dengan anak yang ramai. Kami selalu tak makan, itu perkara biasa,” luahnya.

Wanita cekal itu juga berkongsikan saat dia terdetik mahu mengambil nyawanya sendiri dan anak-anak. Ketika itu anak bongsunya menangis kelaparan dan tidak mendapat susu.

Baki beras juga ketika itu cukup-cukup satu cawan sahaja membuatkan dia bertambah tertekan dan sedih sebelum bertindak menuang racun ke dalam periuk nasi.

“Akak pandang beras ada lagi satu pot. Apa ada dalam fikiran akak? Akan ku bunuh semua anakku termasuk aku sendiri. Biar mati sama-sama.

“Entah macam mana, mak datang. Akak tengah tuang racun dalam periuk nasi. Masa mak sampai, mak cakap kau dah tak boleh bawa mengucap dah ke. Kau tak ingat tuhan lagi dah?

“Aku tak nampak apa dah mak. Hitam hidup aku ni akak cakap. Mak buang nasi yang ada racun tu, mak peluk akak. Dia kata ingat pada tuhan nak, berdoa nak, berdoa banyak banyak,” kongsinya.

@thesafiyya.co

Subahanallah..🥺Sebak kisah hidup akak ni & Kagum dengan cara beliau bangkit💪#fyp #fypシ #fypage #seo #womanempowerment #janganputusasa #akutanpacintamu #searchengineoptimization

♬ Bintang di Surga – Noah

Namun, nasib buruk yang menimpa Kamariah segera menemui penamat apabila dia diberikan bantuan dan dorongan daripada sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang memberi tunjuk ajar dalam bidang keusahawanan.

Dia belajar bersungguh-sungguh dan selepas menamatkan kelas bersama program tersebut, dia mula membuat pinjaman sehingga RM50,000 untuk memulakan perusahaan dan penanaman pandan wangi.

Wanita ini juga berjimat cermat dan hasilnya, dia mampu membeli 12 ekar tanah dan mengusahakan perniagaan pandan wangi sehingga mampu meraih pendapatan kasar sebanyak RM50,000 sebulan.

Kini, wanita tersebut bergelar usahawan yang mampu menghasilkan tanaman pandan sehingga beratus-ratus kilogram dalam setiap tuaian hasil titik peluhnya sendiri.

“Tapi tuhan kaya, tunggu aku susah. Sekarang aku senang, makan sampai tak termakan. Akak masuk AIM. Kat sinilah akak ubah kehidupan

“Dulu akak pinjam tanah orang. Akak pinjam tanah besan akak, 4 ekar. Celah lorong sawit dia akak tanam pandan. Time tu akak dah ada motor sikit.

“Ni semua sekali pandan 12 ekar. Banyak sokongan dari suami akak sekaramg. Alhamdulillah akak buat pandan ada juga bisnes yang lain. Purata kasar sebulan RM50,000 ada lah,” ujarnya lagi.

Baca juga: Penjenamaan semula logo UM dikritik, “penat cari rupanya tukar ‘font’ je”

Baca juga: Budak 11 tahun jadi saksi mak ayah dipijak sampai tak bernyawa ketika orang ramai lari dari gas pemedih mata