Malaysia Dateline

Ustaz Pas diserang bertubi-tubi kerana kata bendera putih agenda politik

Baru dua jam, ustaz muda Pas memberikan pandangan tidak bersetuju dengan tindakan sesetengah pihak menaikkan bendera putih bagi menandakan mereka kehabisan bekalan makanan, lebih 2,000 komen diberikan yang kebanyakan menyerang beliau.

Tulisan Syed Abdul Kadir Aljoofre menerusi facebook beliau diserang habis-habisan oleh para netizen yang selama ini adalah rakan facebook beliau.

“Maaf saya berbeza pandangan. Boleh? Ke semua mesti ikut arus netizen saja?

“Ketika mula-mula saya nampak posting tentang bendera putih, hati saya memang tak berapa sedap. Entah kenapa. Pagi ni saya jumpa jawapannya.

“Rupanya ia telah dimanipulasi oleh ahli-ahli politik tertentu yg menggunakan kesusahan rakyat utk kepentingan politik gila kuasa mereka,” tulis Kadir yang menerima kecaman bertubi-tubi.

MH Afiq menulis, “Yang tak setuju pun orang politik jugak macam ustaz. Mungkin takut kerajaan dia termalu. Rakyat yang dah hilang arah nak dapat bantuan nak malu apa lagi.

“Jaga nyawa tak kan buka aib kot. Palestine minta bantuan tak malu pun.”

Saiful Amri pula menulis, “Berdoa antara kita dengan Allah.

“Bendera putih antara kita sesama manusia. Adakalanya Allah menjawab doa hamba melalui hamba-Nya yang lain.

“Jadi… kibarkanlah bendera putih untuk menggamit datangnya bantuan Allah melalui pertolongan hamba-Nya.

“#benderaputih.”

Mohamad Khalid Roslan pula menolak pandangan Kadir dengan berkata,”Kalo orang politik pun ape masalahnya untuk selesaikan Masalah rakyat yang sedang kelaparan dan derita … Ape masalahnya itu adalah simbol untuk orang di sekitar kita untuk membantu.”

Kempen menaikkan bendera putih untuk memberitahu bahawa mereka kehabisan bekalan makanan atau memerlukan pertolongan diteroka oleh para netizen sendiri.

Pemimpin politik yang awal menyokong idea ini adalah Ketua Wanita Pakatan Harapan, Senator Aiman Athirah Aljundi.

Ia kemudiannya diikuti oleh pelbagai kenyataan yang menyokong idea ini bagi memudahkan bantuan diberikan terutama oleh kemuniti sekitar pihak yang memerlukan bantuan ini.

Ia telah dipandang negatif oleh Pas seolah-olah lawan politiknya iaitu AMANAH cuba membuat kempen politik memburukkan kerajaan yang mereka sertai.

Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh adalah antara yang awal menyifatkan ia kempen politik dan berkata tidak perlu menaikkan bendera putih jika memerlukan pertolongan tetapi berdoa kepada Allah.